Vol. 1 No. 1 (2017)
Artículos Originales

Academic advising at the Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (UNESR)

Keyla Arévalos González
Universidad Privada María Serrana, Paraguay
Gerardo Picón Olivari
Universidad Privada María Serrana, Paraguay

Published 2017-12-20

Keywords

  • Asesoría académica,
  • Orientación académica,
  • Asesoramiento académico
  • Academic advising,
  • Academic counseling

How to Cite

Arévalos González, K. ., & Picón Olivari, G. . (2017). Academic advising at the Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (UNESR). Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 1(1), 45–55. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V1N1(2017)5

Abstract

This research develops a reflection of the professional concern, from both teaching and research in the UNESR and relates to academic counseling that runs between facilitators and participants on the grounds that is urging on interpretive and subjective studies that allow you to understand the types of exchange of meaning, that had arisen and developed in andragogical praxis. It needs didactic actions by performer actors who encourage their deliberative practice and generate their axes from a concerned partner interaction, an integrating didactic and a collaborative searching praxis. So far there are no explicitly expressed or clear institutional guidelines for its implementation and its future has been subject to an empirical practice. It aims to understand the features that categorize the UNESR academic advice, in order to generate a theoretical structure emerging from the educational actions of andragogical praxis in times of complexity. It is based on qualitative research, with support in the ethnographic method under a case study. For field work, five (05) facilitators and two (02) participants were selected as key informants. The design included four phases and the applied technique was the interview in depth. The substantive findings give account of a nothing encouraging reality that confirms the execution of academic counseling under an institutional vagueness, carried out empirically, that has been learned in practice without clarity on the curricular foundations that guide the UNESR andragogical philosophy. All this led to generate a theoretical body of academic advising in the UNESR whose intent revolves around the assessment that is the didactic action of institutional andragogical praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Arévalo, K. (2006) Modelo Teórico de Estrategias para la Acción Didáctica bajo el Enfoque de la Educación Permanente que Fortalezca la Praxis Andragógica del Docente en la Educación de Adultos. (Tesis Doctoral). Universidad Santa María. Caracas, Venezuela.
  2. Battram, A. (2001) Navegar por la Complejidad. Guía básica sobre la teoría de la complejidad en la empresa y en la gestión. España: Granica
  3. Hernández, M. y Aguilar, T (2008). Teoría de la Complejidad y aprendizaje: algunas consideraciones necesarias para la enseñanza y la evaluación. [Transcripción en Línea]. Disponible: http://www.efdeportes.com/efd121/ [Consulta: 2012, enero 13]
  4. Martínez, M (1996) la Investigación Cualitativa México: Trillas.
  5. Martínez, M (2000) Metodología Cualitativa. Documento no publicado del seminario y taller metodología Cualitativa. Caracas: Universidad simón Bolívar.
  6. Morín, E. (1983) El Método. El Conocimiento del Conocimiento. Madrid: Cátedra.
  7. Morin, E. (1999). Los siete Saberes Necesarios para la Educación del Futuro. Barcelona: Paidos.
  8. Morin, E. (2006). El Método. La Humanidad de la Humanidad. La Identidad Humana. Madrid: Cátedra.
  9. Murillo, C. (2009). Transdisciplinariedad y Complejidad en la Educación Superior Venezolana. [Transcripción en Línea]. Disponible: http://blogcerbeleon.blogspot.com/ [Consulta: 2012, enero 13]
  10. Sandín, M. (2003) Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid: Mc Graw and Hill Interamericana
  11. Taylor, S y Bodgan, R (1996) Introducción a los Métodos Cualitativos de la Investigación. La Búsqueda de Significados. Barcelona: Paidos.
  12. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (2006) Reglamento General. Caracas: Autor.
  13. Valles (1997) Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Madrid: Síntesis.