Vol. 5 No. 2 (2021)
Artículos Originales

Detection of needs on the formation in values of the students of the nursing career of the Maria Serrana Private University

Gerardo Picón
Bio
Claudia Centurión Viveros
Bio
Lidia Maisabet Franco
Bio

Published 2021-12-30

Keywords

  • Educación,
  • Educación en valores,
  • Ética
  • Education,
  • Education in values,
  • Ethics

How to Cite

Picón, G., Centurión Viveros, C., & Maisabet Franco, L. (2021). Detection of needs on the formation in values of the students of the nursing career of the Maria Serrana Private University. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 5(2), 22–26. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V5N2(2021)3

Abstract

Education conceived as a strategy of internalization and reaffirmation of values ​​is based on the values ​​of the Nursing Career in the training of integral professionals. The research proposed to determine the needs for education in values ​​from the perspective of teachers. With a mixed methodology developed in two stages, a qualitative, non-experimental, cross-sectional field research was carried out with in-depth interviews, with voluntary non-probabilistic sampling, ten teachers were integrated. The second stage was an interactive qualitative research through an experiential workshop aimed at 27 students out of 86 enrolled, whose objective was to strengthen the value system. The results showed the need to continue promoting values ​​based on an inclusive and holistic education and to continue actions and transversal strategic lines with an extended vision of general values ​​as an inherent and fundamental characteristic of the human being.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Bolívar, A. (2005). El lugar de la ética profesional en la formación universitaria. RMIE, 10, (24), 93-123.
  2. Delgado Barón, M., Vargas Pedraza, J. A. y Ramos Hendes, I. (2008). Los retos de la responsabilidad social universitaria: construyendo paz desde la universidad. REVISTA EDUCACION Y SOCIEDAD. Nueva Época, (13), 2. 63-90.
  3. del Salto Bello, M. W. A. (2015). Educación en valores: propuesta de una estrategia. MEDISAN, 19, (11), 1421-1429.
  4. Díaz Torres, J. M. y Rodríguez Gómez, J. M. (2008). La educación en valores como estrategia de desarrollo y consolidación de la persona moral. Estudios sobre Educación, 15, 159-169.
  5. Flores Andia, A. A. (2018). Responsabilidad social y formación en valores en estudiantes de la Escuela Profesional-Tecnología Médica. USP-Huacho; 2017. Tesis Grado Académico de Maestro en Educación, Escuela de postgrado. Universidad San Pedro. Recuperado 20 de mayo de 2021, de: https://core.ac.uk/download/pdf/288302595.pdf
  6. Guevara, B., Zambrano de Guerrero, A. y Evies, A. (2007). ¿Para qué educar en valores? Revista de Educación en Valores, 1 (7), 96-106.
  7. Ghiso, Alfredo (1999). Acercamientos: el taller en procesos de investigación interactivos. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, (9), 141-153. Recuperado el 14 de junio 2021, de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31600907
  8. Kemppainen, V., Tossavainen, K. & Turunen, H. (2013). Nurses' roles in health promotion practice: an integrative review. Health Promotion International, 28, (4), 490–501. https://doi.org/10.1093/heapro/das034
  9. Martínez A y Zamora A. (2017). Saberes actitudinales en la formación del ingeniero desde el enfoque ecosistémico formativo: una experiencia universitaria.
  10. Revista Educación en Valores, 1 (27), 15-35.
  11. López Zavala, R. (2013). Ética profesional en la formación universitaria. Perfiles Educativos, XXXV (142), 15-24.
  12. Montgomery, M. & Johnson P. (2015). Increasing Nursing Students’ Knowledge of Health Promotion through Community Engagement. Pedagogy in Health Promotion, 1, (3), 153-157. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2373379915577964
  13. Montoya Sotelo, D. (2016). Paz, responsabilidad social y formación en valores. Hojas y Hablas 13, 121-132. Recuperado el 22 de julio de 2021, de: http://revistas.unimonserrate.edu.co:8080/hojasyhablas/article/view/88
  14. Naciones Unidas (2018), La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago. Recuperado el 15 de julio de 2021, de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf
  15. Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior, V (12), 105-117. Recuperado el 10 de abril 2021, de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2991/299129977006