Vol. 5 No. 2 (2021)
Artículos Originales

Academic performance through face-to-face education and virtual education in a Public Higher Education Institution in Mexico

Azucena del Carmen Martínez Rodríguez
Bio
Adriana Ramos Ávila
Bio
Idalia Acosta Castillo
Bio

Published 2021-12-30

Keywords

  • Academic performance,
  • classroom education,
  • virtual education,
  • Instructional Technology and Distance Education
  • Rendimiento académico,
  • educación presencial,
  • educación virtual,
  • Tecnología Instruccional y Educación

How to Cite

Martínez Rodríguez, A. del C., Ramos Ávila, A., & Acosta Castillo, I. (2021). Academic performance through face-to-face education and virtual education in a Public Higher Education Institution in Mexico. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 5(2), 27–39. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V5N2(2021)4

Abstract

Through academic performance, teachers measure the learning acquired by students, in relation to the objectives and contents of the programs of the subjects they teach in a school year implemented by educational institutions, which allows quantifying and evaluating school achievement of the students. However, there are factors that may not be disregarded when the modality is modified from face to face to distance classes and require from investigation, such as the answer to the question: What impact in the academic performance to influence in the results: media or instruction? . Therefore, in the present work a quantitative methodology was applied through statistical tools, to analyze whether teaching the subjects in person or virtually as a consequence of the current conditions derived from the COVID-19 pandemic, affects the academic performance of the students of the Bachelor of Agribusiness in a Public Higher Education Institution in Mexico; finding that the technology per se, does not promotes the knowledge, but it does, the way of imparting the subjects with the same content whether face to face or distance classes, with the support of instructional technology as impact factor in academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Canaza-Choque, F.A. (2020). Educación Superior en la cuarentena global: disrupciones y transiciones. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 14 (2), 1-10. Recuperado de: https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1315.
  2. Cano, J. S. (2001). El rendimiento escolar y sus contextos. Revista Complutense de Educación. 12 (1), 15-80. Recuperado de: file:///C:/Users/cieti/Downloads/17692-Texto%20del%20art%C3%ADculo-17768-1-10-20110602%20(2).PDF
  3. Clark, R. (2001) Learning from Media. Arguments, Analysis, and Evidence. Perspectives in Instructional Technology and Distance Learning. USA: Information Age Publishing
  4. Cuenca, S. M. T. (2018). Los desafíos y avances de la educación en México en el siglo XXI. El Cotidiano. Recuperado de: https://web.b.ebscohost.com/abstract?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=01861840&AN=129524837&h=qh0ugK47scjtrsA0%2f%2bJDrffI3o42hIbJAG5Z65dTg4inXmV5hzhUfqyGmZVS6q4%2fLMlpcvXvqfsLbzgGRyvkmw%3d%3d&crl=c&resultNs=AdminWebAuth&resultLocal=ErrCrlNotAuth&crlhashurl=login.aspx%3fdirect%3dtrue%26profile%3dehost%26scope%3dsite%26authtype%3dcrawler%26jrnl%3d01861840%26AN%3d129524837
  5. De la Garza, J., Morales, B. N. y González, B. A. (Ed. 1ª). (2013). Análisis estadístico multivariante. Un enfoque teórico y práctico. México: McGraw Hill.
  6. FCA-UASLP. (2016). Facultad de Contaduría y Administración. Oferta Educativa, Licenciatura en Agronegocios. México: FCA. Recuperado de: http://www.fca.uaslp.mx/Paginas/oferta%20educativa/Agronegocios/agronegocios-2016.aspx
  7. FCA-UASLP-MC. (2016). Mapa Curricular de la Licenciatura en Agronegocios de la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Recuperado de: http://www.fca.uaslp.mx/Paginas/oferta%20educativa/Agronegocios/agronegocios-2016.aspx
  8. FCA-UASLP-PAMF. (2016). Programa Analítico de Matemáticas Financieras. Recuperado de: http://www.fca.uaslp.mx/Paginas/oferta%20educativa/Agronegocios/programas%20agronegocios%202016/03%20Matema%cc%81ticas%20Financieras%20LAN-2016%20Mayo%202017.pdf
  9. FCA-UASLP-PAPAII. (2016). Programa Analítico de Producción Agrícola II. Recuperado de: http://www.fca.uaslp.mx/Paginas/oferta%20educativa/Agronegocios/programas%20agronegocios%202016/03%20Produccio%cc%81n%20Agri%cc%81cola%20II%20LAN-2016%20Mayo%202017.pdf
  10. FCA-UASLP-PAMI. (2016). Programa Analítico de Metodología de la Investigación. Recuperado de: http://www.fca.uaslp.mx/Paginas/oferta%20educativa/Agronegocios/programas%20agronegocios%202016/Programas%20LAN%205%c2%b0%20SEMESTRE%202016%20Metodolog%c3%ada%20de%20la%20Investigaci%c3%b3n.pdf
  11. FCA-UASLP-PAPPF. (2016). Programa Analítico de Procesos Forestales. Recuperado de: http://www.fca.uaslp.mx/Paginas/oferta%20educativa/Agronegocios/programas%20agronegocios%202016/Programas%20LAN%205%c2%b0%20SEMESTRE%202016%20Procesos%20Forestales.pdf
  12. FCA-UASLP-PAMN. (2016). Programa Analítico de Modelos de Negocios. Recuperado de: http://www.fca.uaslp.mx/SiteAssets/Paginas/oferta%20educativa/Agronegocios/Agronegocios%202016/07%20MODELOS%20DE%20NEGOCIOS.pdf
  13. FCA-UASLP-PAPPAII. (2016). Programa Analítico de Procesos Agrícolas II. Recuperado de: http://www.fca.uaslp.mx/SiteAssets/Paginas/oferta%20educativa/Agronegocios/Agronegocios%202016/07%20PROCESOS%20AGRI%cc%81COLAS%20II.pdf
  14. FCA-UASLP-PAPPPII. (2016). Programa Analítico de Procesos Pecuarios II. Recuperado de: http://www.fca.uaslp.mx/SiteAssets/Paginas/oferta%20educativa/Agronegocios/Agronegocios%202016/07%20PROCESOS%20PECUARIOS%20II.pdf
  15. FCA-UASLP-PAEI. (2016). Programa Analítico de Estrategias de Innovación. Recuperado de: http://www.fca.uaslp.mx/SiteAssets/Paginas/oferta%20educativa/Agronegocios/Agronegocios%202016/09%20ESTRATEGIAS%20DE%20INNOVACIO%cc%81N.pdf
  16. FCA-UASLP-PAST. (2016). Programa Analítico de Seminario de Tesis. Recuperado de: http://www.fca.uaslp.mx/SiteAssets/Paginas/oferta%20educativa/Agronegocios/Agronegocios%202016/09%20SEMINARIO%20DE%20TESIS.pdf
  17. Gargallo, B., Pérez, C., Serra, B., Sánchez, F. y Ros, I. (2007). Actitudes ante el aprendizaje y rendimiento académico en los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación. 1 (42), 1-11. Recuperado de: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/55783027/Actitudes_y_rendimiento_publicado_en_Rev_OEI.pdf?1518448641=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DActitudes_ante_el_aprendizaje_y_rendimie.pdf&Expires=1621921456&Signature=Hex~2Ia9SPz1KIJa9cDePsaQ6pK5CcxVWjhrbgjgnJxcwBgqMMnifKXjx6dgYtSwHVY2OYseDfqY60z28a7n0w0boKm11GYf5yB9LekjayH3lv5WlU5EgD1mtPnGWVLXB8OWFgUVhLGz8l83jBokjEtw~9NpVf7qcVhNbBJ~qj-3bWnaL9nZEJTut9cTQel~oHGt5JUqEHv8ifB~gLIM32vlUmF2R7lDCKztgsd04tt~RwW6iA1nm2Mv7j9jq6BtQ6IiSjUdY62jO0heVL141KOOqUDIdjcAwevJ-218foTq4VfqpQGkRe6GMvhzsPkhnpRIFaVFzOCOWibeKrhqZA__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA
  18. Lamas, H. A. (2015). Sobre el rendimiento escolar. Propósitos y Representaciones. 3 (1), 313-386. Recuperado de: http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/74
  19. Lind, D. A., Mason, R.D. y Marchal, W. G. (Ed. 3ª). (2000). Estadística para Administración y Economía. México: McGraw Hill.
  20. Martínez, R. Azucena (2009). El Diseño Instruccional en la Educación a Distancia: un acercamiento a los modelos. Revista Apertura.No. 10. Año 9. ISSN 1665-6180.
  21. Márquez, J. E. (2017). Tecnologías emergentes, reto para la educación superior colombiana. INGENIARE. 13(23), 35 – 57. Recuperado de: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/ingeniare/article/view/2882
  22. Ortiz, V., Torres, J. y Cuevas, E. (2013). Entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje: la educación entre lo presencial y lo virtual. Revista Vínculos. 10 (2), 435- 442. Recuperado de: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/vinculos/article/view/6567/8090
  23. Ramos, A.E., Pastor, M.P., Martínez, M.A., Martínez, A.C. (2016). Los agronegocios como una oferta educativa innovadora para promover el sector agropecuario. Ide@s CONCYTEG. 11 (38), 33-43.
  24. Saettler, P. (2004). The Evolution of American Educational Technology. USA: Information Age Publishing Inc.
  25. Silvio, J., Rama, C. y Lago, M. T. (2004). La educación superior virtual en América Latina y el Caribe. México: Unión de Universidades de América Latina – UNESCO. Recuperado de: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=Zh09X8OodyoC&oi=fnd&pg=PA7&dq=Silvio,+J.,+Rama,+C.+y+Lago,+M.+T.+(2004).+La+educaci%C3%B3n+superior+virtual+en+Am%C3%A9rica+Latina+y+el+Caribe.+M%C3%A9xico:+Uni%C3%B3n+de+Universidades+de+Am%C3%A9rica+Latina+%E2%80%93+UNESCO.&ots=v6i6FmwbdJ&sig=FUTPOoLtLZK-tkjOUCsCKcUO_GE#v=onepage&q&f=false
  26. Simonson, M.; Smaldino, S. E.; Albright, M. J. & Zvacek, S. (2006). Teaching and Learning at a Distance. Foundations of Distance Edu- cation. Columbus, Ohio: Pearson.
  27. Suárez, J. M. y Anaya, D. (2004). Educación a distancia y presencial: Diferencias en los componentes cognitivo y motivacional de estudiantes universitarios. RIED. 7 (1/2), 65- 75. Recuperado de: http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/1075
  28. UASLP (2019). Indicadores de Calidad de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Recuperado de: http://www.uaslp.mx/universidad/indicadores