Abstract
The Impact of Lack of Resources on Menstrual Health and the Need for Legislative Support
and Education in Latin America” addresses the issue of menstrual poverty, which
refers to the lack of hygiene products, adequate education, and access to sanitary services
for the management of menstruation. This phenomenon particularly affects adolescents
and young people in Latin America, where poverty and lack of infrastructure aggravate
the risks to menstrual health, increasing the likelihood of infections and causing an emotional
and psychological impact due to the social stigma associated with menstruation.
Affected people resort to ineffective solutions, such as the use of inadequate materials,
which further compromises their well-being. The study underlines the urgency of implementing
public policies that guarantee access to menstrual hygiene products, improve
sanitary infrastructure, and promote menstrual equity. It also highlights the need for
educational campaigns that eliminate stigma and promote an adequate understanding of
menstrual health. This approach is key to advancing the Sustainable Development Goals
(SDGs) related to health and well-being (SDG 3) and gender equality (SDG 5). Menstrual
poverty is a critical form of social inequality that requires urgent action in terms of
public policies, access to resources and education. Addressing this issue will not only
improve the health and well-being of menstruating people, but will also significantly
contribute to gender equality and social justice in Latin America.
References
Becker, Silvio Eduardo. (2023). La investigación científica y su impactoen los emprendimientos sostenibles. Revistacientífica en ciencias sociales, 5(1), 7-8. https://doi.org/10.53732/rccsociales/05.01.2023.7
Camejo Giménez, Rafael Alejandro, & Rebolledo Malpica, Dinora Margarita.(2013). Significados de la vinculaciónuniversidad-comunidad para losactores sociales involucrados en la cátedraEnfermería Comunitaria del Decanato deCiencias de la Salud en la UniversidadCentroccidental “Lisandro Alvarado”. EnfermeríaGlobal, 12(30), 135-155. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000200007&lng=es&tlng=es
Castañeda Meneses, Marta,Arévalo Arévalo, Ruth, Concha Erices,Claudia, & Castañeda Meneses, Patricia.(2021). Contribución de la vinculacióncon el medio de las universidades públicasregionales al desarrollo de la regiónde Valparaíso, Chile. Educación Superior,8(2), 27-38. Recuperado en 03 dediciembre de 2024, de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2518-82832021000200006&lng=es&tlng=es
Cruz, N., Álvarez, N. y Cárdenas,L. (2020). Impacto de la investigacióndentro del proceso de formación profesional.Cultura, Educación y Sociedad, 11(2).145-160. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.09
Eslava, D. G. (2018). La funciónsocial de la investigación. InvestigacionesAndina, vol. 20, núm. 36, 5-8. https://www.redalyc.org/journal/2390/239059788001/html/
Fajardo Munguía, E. N. (2021).Desafíos de la Investigación Científica yPolíticas Públicas en las Instituciones deEducación Superior en Centroamérica.REDISED, 3 (2), 64-69.
Guzmán Nariño, V. F., RiveraArrieta, E. y Santos Hernández, V. (2022).Desafíos de la investigación en el siglo XXI.Dialogus, 9 (6), 1-19. https://portal.amelica.org/ameli/journal/326/3263545010/
Lara Díaz, L. M., Sánchez Arce,L., y Pérez Maya, C. (2017). Evaluacióndel impacto social de las investigacioneseducativas. Revista de Educación, Cooperacióny Bienestar Social, 13, 35-44.https://www.revistadecooperacion.com/numero13/013-04.pdf
Marten, R., Reveiz, L., Aslanyan,G., Pérez, F., y Ghaffar A. (2021). La utilidady el impacto de incorporar la investigaciónsobre implemen-tación para mejorarla ejecución de los programas: perspectivasde América Latina y el Caribe. RevPanam Salud Pública, 45, 117. https://doi.org/10.26633/RPSP.2021.117
Segura Benedicto, Andreu. (2000).La influencia de la investigación en las políticasde salud y en la práctica sanitaria. RevistaEspañola de Salud Pública, 74. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272000000600007&lng=es&tlng=es.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.