Abstract
Introduction: Visual acuity or central vision is the ability of the eye to differentiate two points close to each other and separated by a certain angle. According to the World Health Organization (WHO), people considered visually impaired are all those who have a visual acuity value of less than 0.3 (3/10 or 6/18). Objective: To evaluate the visual acuity of a random group of university students. Methodology: Observational, descriptive, and cross-sectional study on the student population of the Universidad Nacional del Nordeste. The sample was random through spontaneous consultation, where a total of 152 students were included. Visual acuity (VA) was evaluated using Snellen test charts, the optotypes were placed in the horizontal plane of the student’s vision, at a distance of six meters (optical infinity). Results: A 36% of the people evaluated had normal visual acuity, 63.8% had visual acuity impairment in one or both eyes, of which 15.7% had visual acuity of 8 to 10 tenths, 19.1% of participants had visual acuity of 7 to 4 tenths and 14.47% of students had visual acuity of 3 to 1 tenth. Finally, a group of 21 people (13.8%) was detected with visual acuity of notable difference in both eyes. Conclusion: It was evident that there is a high percentage of university students who have altered visual acuity, which is why ophthalmological check-ups are recommended in universities in order to detect and prevent prevalent pathologies in time Because of what has been developed, it is suggested to continue studying visual acuity in university students.
References
Becker, Silvio Eduardo. (2023). La investigación científica y su impactoen los emprendimientos sostenibles. Revistacientífica en ciencias sociales, 5(1), 7-8. https://doi.org/10.53732/rccsociales/05.01.2023.7
Camejo Giménez, Rafael Alejandro, & Rebolledo Malpica, Dinora Margarita.(2013). Significados de la vinculaciónuniversidad-comunidad para losactores sociales involucrados en la cátedraEnfermería Comunitaria del Decanato deCiencias de la Salud en la UniversidadCentroccidental “Lisandro Alvarado”. EnfermeríaGlobal, 12(30), 135-155. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000200007&lng=es&tlng=es
Castañeda Meneses, Marta,Arévalo Arévalo, Ruth, Concha Erices,Claudia, & Castañeda Meneses, Patricia.(2021). Contribución de la vinculacióncon el medio de las universidades públicasregionales al desarrollo de la regiónde Valparaíso, Chile. Educación Superior,8(2), 27-38. Recuperado en 03 dediciembre de 2024, de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2518-82832021000200006&lng=es&tlng=es
Cruz, N., Álvarez, N. y Cárdenas,L. (2020). Impacto de la investigacióndentro del proceso de formación profesional.Cultura, Educación y Sociedad, 11(2).145-160. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.09
Eslava, D. G. (2018). La funciónsocial de la investigación. InvestigacionesAndina, vol. 20, núm. 36, 5-8. https://www.redalyc.org/journal/2390/239059788001/html/
Fajardo Munguía, E. N. (2021).Desafíos de la Investigación Científica yPolíticas Públicas en las Instituciones deEducación Superior en Centroamérica.REDISED, 3 (2), 64-69.
Guzmán Nariño, V. F., RiveraArrieta, E. y Santos Hernández, V. (2022).Desafíos de la investigación en el siglo XXI.Dialogus, 9 (6), 1-19. https://portal.amelica.org/ameli/journal/326/3263545010/
Lara Díaz, L. M., Sánchez Arce,L., y Pérez Maya, C. (2017). Evaluacióndel impacto social de las investigacioneseducativas. Revista de Educación, Cooperacióny Bienestar Social, 13, 35-44.https://www.revistadecooperacion.com/numero13/013-04.pdf
Marten, R., Reveiz, L., Aslanyan,G., Pérez, F., y Ghaffar A. (2021). La utilidady el impacto de incorporar la investigaciónsobre implemen-tación para mejorarla ejecución de los programas: perspectivasde América Latina y el Caribe. RevPanam Salud Pública, 45, 117. https://doi.org/10.26633/RPSP.2021.117
Segura Benedicto, Andreu. (2000).La influencia de la investigación en las políticasde salud y en la práctica sanitaria. RevistaEspañola de Salud Pública, 74. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272000000600007&lng=es&tlng=es."]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.