Abstract
The educational system is made up of various processes and among them is evaluation as a way of visualizing the aspects to enhance the entire practice, which affects the branches of knowledge including language learning. In this paper, the general purpose was to understand the importance of learning evaluation in the didactic context, as well as its interrelation with the teaching of English. The methodology used was the implementation of a documentary design under a qualitative approach with support in hermeneutics and reflexivity, applying techniques for the management of bibliographic sources such as reading or summarizing. As a result, it was determined that the evaluation generates educational changes, it must be diversified in the teaching of English and the teacher is a fundamental agent in its configuration. It was concluded that the evaluation is multidimensional and therefore, it must have trained personnel to apply it especially within the learning of English so that it can provoke the development of the people involved and even society.
References
Abreu, O., Gallegos, M., Jácome, J., y Martínez, R. (2017). La Didáctica: Epistemología y Definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte del Ecuador. Formación universitaria, 10(3), 81-92. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000300009
Camilloni, A., Celman, S., Litwin, E. y Palou, M. (1998). La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Paidós.
Chalbaud Zerpa, R. (1995). Estado y Política. Mobil Libros.
Cuenca, A., Álvarez, M, Ontaneda, L., Ontaneda, E. y Ontaneda, S. (2021). La taxonomía de Bloom para la era digital: actividades digitales docentes en octavo, noveno y décimo grado de Educación Básica General (EGB) en la habilidad de “comprender”. Revista Espacios, 42(11), 11-25. http://revistaespacios.com/a21v42n11/a21v42n11p02.pdf
Cuesta-Benjumea, C. (2011). La reflexividad: un asunto crítico en la investigación cualitativa. Enfermería clínica (3), 163-167. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2011.02.005
Molano, P. (2021). Estrategias didácticas para la enseñanza y evaluación del idioma inglés centrada en las necesidades de los estudiantes [Trabajo de grado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Espacio-digital. https://www.espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/TGM/article/view/333/323
Molina, M. (2020). Técnicas de evaluación y su aporte en la enseñanza del aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa Emigdio Esparza Moreno [Documento probatorio de examen complexivo de grado, Universidad Técnica de Babahoyo]. Dspace.utb. http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/9081/E-UTBFCJSE-IDM-000001.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Organización de Naciones Unidas (1948). La Declaración Universal de Derechos Humanos. Naciones Unidas. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
Pérez Sánchez, A. y Bustamante Alfonso, L. (2004). La evaluación como actividad orientada a la transformación de los procesos formativos. Educación Médica Superior, 18(4), 1. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400005&lng=es&tlng=es
Real Academia Española (2006). Diccionario esencial de la lengua española. Real Academia Española. https://www.rae.es/desen/evaluar
Reyes, H. (2020) Artículos de Revisión. Revista Médica de Chile, 148(1), 103-108. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020000100103
Reyes Ruiz, L. y Carmona Alvarado, F. (2020). La investigación documental para la comprensión ontológica del objeto de estudio. Universidad Simón Bolívar Repositorio Digital. https://tinyurl.com/2zkq5tlb
Rodríguez, N. y Guambo, E. (2018). La evaluación en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la asignatura de inglés. European Scientific Journal, 14(11), 47-58. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2018.v14n11p47
Romero, C. (2005). La categorización un aspecto crucial en la investigación cualitativa. Revista de Investigaciones Cesmag, 11(11), 113-118. https://tinyurl.com/2k5wvusg
Sánchez F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital Investigación y Docencia 13 (1), 101-122. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162019000100008
Tiusabá, B., Barreto, R., y Cerón, L. (2019). Hermenéutica, realidad y método en la disciplina de las Relaciones Internacionales. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 64(236), 217-237. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2019.236.63223
Universidad Internacional de la Rioja UNIR (17 de julio de 2020). Evaluación educativa: en qué consiste, importancia y sistemas habituales empleados para evaluar. UNIR. https://www.unir.net/educacion/revista/evaluacion-educativa/
Universidad Internacional de la Rioja UNIR (07 de septiembre de 2020). El arte de la didáctica: cómo transmitir mi saber con las herramientas del siglo XXI. UNIR. https://www.unir.net/educacion/revista/el-arte-de-la-didactica-como-transmitir-mi-saber-con-las-herramientas-del-siglo-xxi/#:~:text=La%20did%-C3%A1ctica%20es%20el%20arte,su%20conocimiento%20a%20sus%20alumnos.
Universidad Internacional de la Rioja UNIR (24 de septiembre 2020). La evaluación de la práctica docente: importancia y cómo implementarla. UNIR. https://www.unir.net/educacion/revista/evaluacion-practica-docente/#:~:text=La%20evaluaci%C3%B3n%20es%20una%20pieza,Ley%20Org%C3%A1nica%20de%20Educaci%C3%B3n%20vigente.
Universidad San Pablo (2022). Guía metodológica TFG de investigación documental o empírica curso 2021-2022. CEU Universidad San Pablo. https://www.uspceu.com/portals/0/docs/centros/FHCC/informacion-academica/info-tfg/GUIA-METODOLOGICA-TFG-INVESTIGACION-21-22.pdf
Vázquez, N. (2019). La evaluación educativa como estrategia didáctica. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/evaluacion-educativa.html
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.