Strategic review applicable in the delimitations of professional competencies in the practice of medicine
PDF (Spanish)

Keywords

Professional competence
Skills
Medicine
Graduates

How to Cite

Strategic review applicable in the delimitations of professional competencies in the practice of medicine. (2025). Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 9(1), 168-180. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V9N1(2025)13

Abstract

The objective is to analyze the level of training of professionals graduated in the area of medicine. A quantitative, descriptive, cross-sectional approach was used with stratified sampling. A survey was conducted among 90 graduates using a structured questionnaire with closed and open questions to respond to the specific objectives of the research. Results: 40% of the participants were between 40 and 49 years old, and 40% were over 50 years old. 52% of them are men. 56.52% of those surveyed were from the National University of Asunción. Additionally, 88% of respondents highlighted clinical skills specific to their specialty as the most relevant competency they developed during residency. On the other hand, 61.5% believe that courses should be updated to better reflect current social reality, and 51.9% identified the lack of sufficient resources as the main obstacle to achieving learning objectives. Conclusion: These limitations should be considered when interpreting and applying the results, and future research is recommended to address these issues more comprehensively in different contexts.

PDF (Spanish)

References

Accreditation Council for Graduate Medical Education. (2023). Common Program Requirements (Residency). ACGME. https://www.acgme.org/globalassets/PFAssets/Program Requirements/CPRResidency_2023.pdf

Badillo, J. (2007). La tutoría como estrategia viable de mejoramiento de la calidad de la educación superior. Reflexiones en torno al curso. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 5. http://www.uv.mx/cpue/num5/practica/badillo_tutoria.htm

Congreso de la Nación. (1993). Ley N° 136/93 "De Universidades". Biblioteca y Archivo Central del

Congreso Nacional (BACCN). https://www.bacn.gov.py/leyes-paraguayas/717/ley-n-136-de-universidades

Compeán Dardón, M. S., Verde Flota, E., Gallardo Hernández, G., Tamez González, S., Delgado Sánchez, G., & Ortiz-Hernández, L. (2006). Diferencias entre hombres y mujeres respecto a la elección de carreras relacionadas con atención a la salud. Revista de Estudios de Género. La ventana, (24), 204-228. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=88402408

Editorial ABC Color. (2016). La educación en terapia intensiva. ABC Color. https://www.abc.com.py/edicion-impresa/editorial/la-educacion-en-terapia-intensiva-1446138.html

Escobar-Castellanos, B., & Cid-Henríquez, P. (2018). El cuidado de enfermería y la ética derivados del avance tecnológico en salud. Acta bioethica, 24(1), 39-46. http://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2018000100039

Frank, J. R., Snell, L., Sherbino, J., & Boucher, A. (2015). CanMEDS 2015. Physician competency framework series I.

Frenk, J., Chen, L., Bhutta, Z. A., Cohen, J., Crisp, N., Evans, T., ... & Zurayk, H. (2010). Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. The Lancet, 376(9756), 1923-1958. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61854-5

Galbraith, K., Ward, A., & Heneghan, C. (2017). Un enfoque del mundo real para la medicina basada en la evidencia en la práctica general: un marco de competencias derivado de una revisión sistemática y un proceso Delphi. BMC Med Educ, 17, 78. https://doi.org/10.1186/s12909-017-0916-1

Gouveia, N., & Ayres, J. R. C. M. (2021). Global health in the medical curriculum. Clinics (Sao Paulo), 76, e3073. https://doi.org/10.6061/clinics/2021/e3073

Guerrero Pupo, J. C., Amell Muñoz, I., & Cañedo Andalia, R. (2004). Tecnología, tecnología médica y tecnología de la salud: algunas consideraciones básicas. ACIMED, 12(4), 1. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352004000400007&lng=es&tlng=es

Harden, R. M., & Laidlaw, J. M. (2013). Essential Skills for a Medical Teacher: An Introduction to Teaching and Learning in Medicine. Elsevier Health Sciences.

Hernández-Sampieri, R. (2010). Metodología de la investigación. http://187.191.86.244/rceis/registro/Metodolog%C3%ADa%20de%20la%20Investigaci%C3%B3n%20SAMPIERI.pdf

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Ishak, W. W., Lederer, S., Mandili, C., Nikravesh, R., Seligman, L., Vasa, M., Ogunyemi, D., & Bernstein, C. A. (2009). Burnout during residency training: A literature review. Journal of Graduate Medical Education, 1(2), 236-242. https://doi.org/10.4300/JGME-D-09-00054.1

Ladenheim, R., Modlin, R., Fernández, B., Cusumano, A., & Durante, E. (2020). Percepciones sobre la docencia entre residentes y sus necesidades de formación en educación médica en residentes de medicina interna. Revista Argentina de Educación Médica, 9(2), 44-53

Mirzazadeh, A., Hejri, S. M., Jalili, M., Asghari, F., Labaf, A., Siyahkal, M. S., & Saleh, N. (2014). Definición de un marco de competencias: El primer paso hacia una educación médica basada en competencias. Acta Medica Iranica, 710-716.

Morcke, A. M., Dornan, T., & Eika, B. (2013). Educación basada en resultados (competencias): Una exploración de sus orígenes, base teórica y evidencia empírica. Advances in Health Sciences Education, 18, 851-863.

Ortiz, D. D., & Vidovich, L. F. (2014). Percepción de médicos residentes sobre la calidad de sus programas de formación. Revista de Salud Pública del Paraguay, 4(2), 16-25.

Pan, G. C., Zheng, W., & Liao, S. C. (2022). Estudio cualitativo del proceso de aprendizaje y estudio de los médicos residentes en China. BMC Med Educ, 22, 460. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03537-x

Padilla García, C. I., & Jiménez Becerra, I. (2024). Technological mediation and humanization of nursing care: A systematic literature review. Revista Cuidarte, 15(2), e3537. https://doi.org/10.15649/cuidarte.3537

Ponce, L., Rodríguez, M., & Sánchez, A. (2021). La tutoría médica como herramienta para el desarrollo de competencias clínicas: una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Educación Médica, 10(2), 45-52.

Ramos-Hernández, R., Díaz Díaz, A. A., Valcárcel Izquierdo, N., & Ramírez Hernández, B. М. (2018). Las competencias profesionales específicas en la formación de los especialistas en Medicina General Integral. Educación Médica Superior, 32(1), 130-140. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000100013&lng=es&tlng=pt

Rico, F. M. E., & Fernández, L. P. (2024). Simulación de realidad virtual en la formación de los estudiantes de enfermería: Una revisión sistemática. Educación Médica, 25(1), 100866. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2019.103414

Rodríguez Díaz, J. L., Cabrera Olvera, J. L., & Muñoz Guanga, A. P. (2022). El éxito de las prácticas pre-profesionales : ¿De qué depende? Revista Habanera de Ciencias Médicas, 21(2). https://doi.org/10.47488/ehcmed/2022/21/2/10

Schwartzstein, R. M., Huang, G. C., & Coughlin, C. M. (2008). Desarrollo e implementación de un plan estratégico integral para la educación médica en un centro médico académico. Medicina Académica, 83(6), 550-559. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181722c7c

Van Melle, E., Frank, J. R., Holmboe, E. S., Dagnone, D., Stockley, D., & Sherbino, J. (2019). Un marco de componentes básicos para evaluar la implementación de programas de educación médica basados en competencias. Medicina Académica, 94(7), 1002-1009. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000002743

Whitla, D. K., Orfield, G., Silen, W., Teperow, C., Howard, C., & Reede, J. (2003). Educational benefits of diversity in medical school: A survey of students. Academic Medicine, 78(5), 460-466. https://doi.org/10.1097/00001888-200305000-00007

Weller, J. M., Naik, V. N., & San Diego, R. J. (2020). Revisión sistemática y síntesis narrativa de la educación médica basada en competencias en anestesiología. British Journal of Anaesthesia, 124(6), 748-760. https://doi.org/10.1016/j.bja.2019.10.025

Zabalza, M. Á., & Beraza, M. Á. Z. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. (Vol. 4). Narcea Ediciones. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=ho6AanfMHy8C&oi=fnd&pg=PA7&dq=ZABALZA+2003&ots=NsOZ4rgS9J&sig=fQlqAqg4yK-A7c8SdXIRm-Gh8V0#v=onepage&q=ZABALZA%202003&f=false

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.