Teaching role in neuroscience and multiple intelligences strategies for inclusive environments before and during COVID-19
PDF (Spanish)

Keywords

Educational neurosciences
Inclusion
Learning
Teacher role
Covid 19

How to Cite

Teaching role in neuroscience and multiple intelligences strategies for inclusive environments before and during COVID-19. (2025). Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 9(1), 133-149. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V9N1(2025)11

Abstract

Neuroscience has focused increasingly on studying brain processes and their influence on human behavior, becoming a key tool in understanding teaching and learning processes. In Colombia, the Ministry of National Education has acknowledged the importance of neuroscience by incorporating its principles into the development of educational laws and decrees aimed at improving pedagogical practices, particularly in inclusive education and attention to student diversity. This study examines teachers' knowledge of educational neuroscience and their familiarity with current educational legislation, with emphasis on inclusion. Findings reveal limited training in neuroeducational strategies aligned with the curriculum, leading to a gap between governmental educational policies and actual teaching practices. This disconnect negatively impacts the quality of education and the holistic development of students, especially those with special educational needs. The research was conducted in several educational institutions in the city of Barranquilla, using teacher surveys and systematic observation. It explores the evolution of the teaching role before and during the COVID-19 pandemic, highlighting structural and training challenges that must be addressed to ensure meaningful and inclusive education.

PDF (Spanish)

References

Acta Caraballo, Y. (2019). Modelo de formación neuroeducativa para docentes en la República Dominicana. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3). https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S025743142019000300014&lng=es&tlng=es

Apolinar, M. P. (2017). Las barreras de la inclusión educativa. Revista Cerosetenta.

Baudet-Moreno, M. (2017). Las inteligencias múltiples.

Salas Silva, R. (2003). ¿La educación necesita realmente de la neurociencia? Estudios Pedagógicos (Valdivia), 29, 155-171. https://doi.org/10.4067/S0718-07052003000100011

Córdova Tamayo, T. K., & Pimentel Elbert, M. J. (2019). Evaluación en educación básica para la detección de trastornos asociados al neurodesarrollo. Universidad Ciencia y Tecnología, 2(2), 45-50. https://www.uctunexpo.autana-books.com/index.php/uct/article/view/217

Cosme Ramos, P. (2019). Las inteligencias múltiples y los estilos de aprendizaje como método de enseñanza: ¿Se tienen en cuenta hoy en día en el currículo?.

Decreto 1421 de 2017. Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. Diario Oficial. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/30033428

Grijalba Bolaños, J. G., & Estévez Pichs, M. A. (2020). La inclusión escolar: Un reto para la formación de Licenciados en Educación. Universidad y Sociedad, 12(1), 313-322.

Hernández Mendoza, S. L., & Duana Avila, D. (2018). Inteligencias múltiples. Boletín Científico de las Ciencias Económico Administrativas del ICEA, 7(13), 65-66. https://doi.org/10.29057/icea.v7i13.3518

Ibarrola, B., & Zubeldia, T. E. (2018). Inteligencias múltiples: De la teoría a la práctica escolar inclusiva (Vol. 23). Ediciones SM España.

Lázaro Navacerrada, C., & Mateos Sánchez, S. (2018). Presentación. Neurodidáctica en el aula: transformando la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 78(1), 7-8. https://doi.org/10.35362/rie7813296

Ley 1804 de 2016. Por la cual se establece la política de Estado para el Desarrollo Integral de la Primera Infancia de Cero a Siempre y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial No. 49953. https://www.suinjuriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/30021778

Manga, D., & Ramos, F. (2011). El legado de Luria y la neuropsicología escolar. Psychology, Society & Education, 3(1), 1-13.

Martínez-Garcés, J., & Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

Moreno-Rodríguez, R., Tejeda, A., & Díaz-Vega, M. (2020). Educación inclusiva y personas con discapacidad: Fortalezas y debilidades de la teleeducación Covid-19. https://www.observatorio-delainfancia.es/ficherosoia/documentos/7181COVID19-EducacionInclusiva.pdf

Reales, R., & Berrocal, J. (2019). Educación inclusiva en Colombia y en la región del Caribe colombiano: Estrategias para mostrar. Revista LEGEM, 5(1).

Tapia, A., Anchatuña, A., Cueva, M., Poma, R., Jiménez, S., & Corrales, E. (2017). Las neurociencias: Una visión de su aplicación en la educación. Revista de Entrenamiento, 4(1), 61-74.

UNESCO. (2018). La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Villalba, C. Z. (2019). Neuropsicología educativa: Manejo de las inteligencia múltiple y emocional en el proceso educativo. Universidad Ciencia y Tecnología, 2(2), 57-62.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.