Vol. 5 No. 2 (2021)
Artículos Originales

Learning and virtualization process in times of pandemic 2020. The case of medicine students. Corrientes, Argentina

Juan Pablo Díaz
Bio
Lila Mercedes Almirón
Bio

Published 2021-12-30

Keywords

  • Percepción,
  • Adaptación,
  • Entorno virtual
  • Perception,
  • Adaptation,
  • Virtual environment

How to Cite

Díaz, J. P., & Mercedes Almirón, L. (2021). Learning and virtualization process in times of pandemic 2020. The case of medicine students. Corrientes, Argentina. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 5(2), 11–21. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V5N2(2021)2

Abstract

This article proposes to describe the perceptions of students during the teaching of the Mental Health and Psychiatry subject of the Medicine career of the UNNE about the learning processes mediated by virtuality in the first semester in the context of the 2020 pandemic. We worked with a sample of 200 third-year medical students. The data collection instrument was an electronic questionnaire distributed through the virtual classroom of the subject. The results show the knowledge and management of the virtual environment by the students and their experiences regarding the way in which the total virtuality was applied as well as the adaptation mechanisms that they generated for the achievement of the learning objectives. It is concluded that the participants carried out processes of assimilation of the stimuli and demands generated by the virtualization of all university activities and expressed the accommodation processes on the new ways of facing reality to achieve their training objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Acuña-Ortigoza, M., y Sánchez-Acuña, C. (2020). Educación Superior pospandemia. Las asimetrías de la brecha tecnológica. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 25 (92), 1282-1287.
  2. Aparicio-Llanos, A. (2009). Las TIC y la pandemia de influenza: Desafíos para la Salud Pública. Revista Costarricense de Salud Pública, 18 (1), 1-4.
  3. Araya-Pizarro, S., y Espinoza-Pastén, L. (2020). Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos. Propósitos y Representaciones, 8 (1), 1- 10.
  4. Banco Iberoamericano de Desarrollo (2020). La educación Superior en tiempos de COVID-19. Aportes de la segunda reunión del diálogo virtual con rectores de universidades líderes de América Latina. Recuperado de: https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-superior-en-tiempos-de-COVID-19-Aportes-de-la-Segunda-Reunion-del-Di%C3%A1logo-Virtual-con-Rectores-de-Universidades-Lideres-de-America-Latina.pdf
  5. Coria, M. (2021). Adaptación ¿permanente? al cambio: Percepciones sobre la modalidad virtual de aprendizaje en la educación superior. Revista Tecnología y Ciencia, 19 (40), 63-74. DOI: https://doi.org/10.33414/rtyc.40.63-74.2021
  6. Chiecher, A., Donolo, D., y Rinaudo, M. C. (2005). Percepciones del aprendizaje en contextos presenciales y virtuales. La perspectiva de alumnos universitarios. Revista de Educación a Distancia (RED), (13).
  7. Díaz, I., Lucena, F., y Reche, M. (2009). Percepciones del alumnado sobre el blended learning en la universidad. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (33), 165-174.
  8. Díaz, J., Ortiz, M. C., Almirón, L., y Medina, M. E. (2021). Emociones, aprendizajes y virtualidad en la formación en Ciencias de la Salud. Compiladoras: María Graciela Fernández y Patricia Belén Demuth Mercado: Innovación y virtualidad en la formación universitaria en Ciencias de la Salud. Editorial Panamericana. ISBN 9789500696531. Pp. 52- 61
  9. Dirección de Estadísticas y Censo (2012). Población estudiantil de instituciones universitarias de la Ciudad de Buenos Aires. Año 2012. Informe de resultados 998. Recuperado de https://www.estadisticaciudad.gob.ar/eyc/wp-content/uploads/2016/04/ir_2016_998.pdf
  10. Facultad de Medicina. Universidad Nacional del Nordeste (2000). Plan de estudios 2000 de la carrera de Medicina. Corrientes, Argentina: Consejo Superior-UNNE. Recuperado de: https://med.unne.edu.ar/wp-content/uploads/2019/08/plan-2000-medicina.pdf
  11. Facultad de Medicina de la Universidad Nacional del Nordeste (2011). Creación del Campus Virtual Medicina (CVM). Resolución N° 2324/11. Corrientes, Argentina: Consejo Directivo de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional del Nordeste.
  12. Facultad de Medicina. Universidad Nacional del Nordeste (2015). Evaluación y certificación de calidad de aulas virtuales de la Facultad de Medicina. Resolución N° 1626/15. Corrientes, Argentina: Consejo Directivo de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional del Nordeste.
  13. Facultad de Medicina. Universidad Nacional del Nordeste (2020). Digesto del Proceso de Virtualización del cursado presencial: aprendizaje, seguimiento y evaluación de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional del Nordeste Resolución N° 652/20. Corrientes, Argentina: Consejo Directivo de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional del Nordeste.
  14. Facultad de Medicina. Universidad Nacional del Nordeste (2021). Programa y planificación de las Unidades de Prácticas Presenciales Esenciales (UPPEs) para la Carrera de Medicina de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional del Nordeste Resolución N° 1014/21. Corrientes, Argentina: Consejo Directivo de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional del Nordeste.
  15. Granja, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, (19), 93-110.
  16. Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, M. A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Recuperado de: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  17. Juanes-Giraud, B., Munévar-Mesa, O., y Cándelo-Blandón, H. (2020). La virtualidad en la educación. Aspectos claves para la continuidad de la enseñanza en tiempos de pandemia. Conrado, 16 (76), 448-452.
  18. Krippendorff, K. (1990). Metodología del análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona, España: Paidós.
  19. Londoño-Velasco, E., Montoya-Cobo, E., García, A., Bolaños-Martínez, I. A., Osorio-Roa, D., y Isaza, G. (2021). Percepción de estudiantes frente a procesos de enseñanza-aprendizaje durante pandemia por la covid-19. Educación y Educadores, 24 (2), 199-217. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.2.2
  20. Luján-Piedrahita, M. (2020) Experiencia de virtualidad en el curso teórico de Medicina Interna en estudiantes de V, VI y VII semestre a raíz de la pandemia COVID-19 durante el primer semestre del 2020, Facultad de Medicina, Escuela de Ciencias de la Salud, Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia: divulgación de un ejercicio académico. Med UPB. 39 (2), 66-72. https://doi.org/10.18566/medupb.v39n2.a11
  21. Martí-Castro, I. (2003). Aprendizaje-Virtual. En Diccionario Enciclopédico de Educación. Grupo Editorial Ceac S. A. (LEXUS).
  22. Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum qualitative social research, 8 (3), 1-11. Recuperado de http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/291/640
  23. Melgarejo, L. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, (8), 47-53.
  24. Moreira-Segura, C; Delgadillo-Espinoza, B. (2014). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Tecnología en Marcha. 28 (1), 121-129
  25. Ola, A. L. (2020). Coronavirus: La deserción escolar es una amenaza pospandemia. Recuperado de https://forbescentroamerica.com/2020/06/30/coronavirus-la-desercion-escolar-es-una-amenaza-pospandemia/
  26. Osorio-Roa, D., Montoya-Cobo, E., y Isaza-Gómez, G. (2020). Percepción de los estudiantes de segundo semestre de la carrera de Medicina de la Pontificia Universidad Javeriana (Cali) ante la transición de una modalidad presencial a una apoyada en medios digitales durante el tiempo de la pandemia por COVID-19. Universitas Medica, 61 (4), 193-207. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-08392020000400193
  27. Peñuelas, S., Pierra, L., González, Ó., y Nogales, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 8 (SPE3), 589- 606.
  28. Poder Ejecutivo Nacional (P.E.N.) (2020). EMERGENCIA SANITARIA. CORONAVIRUS (COVID-19) - DISPOSICIONES. Decreto DNU 260/2020. Buenos Aires, Argentina: Poder Ejecutivo Nacional. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/335000-339999/335423/norma.htm
  29. Redolar-Ripoll, D. (2015). Neurociencia cognitiva. España: Panamericana.
  30. Ruiz-Aquino, M. (2020). El desafío de la presencialidad a la virtualidad en la educación superior en tiempos de pandemia. Desafios, 11 (1), 136- 136.
  31. Sánchez, B., y Ferrando, M. (2021). Lo que la pandemia no se llevó. Práctica pedagógica en la virtualidad. Preguntas sobre posibilidades y limitaciones del aprendizaje en confinamiento. Paulo Freire. Revista De Pedagogía Crítica, (25), 21-37. https://doi.org/10.25074/07195532.25.2020
  32. Sistema Universitario Argentino (2019). República Argentina. Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2018-2019. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/sintesis_2018-2019_sistema_universitario_argentino_-_ver_final_1_0.pdf
  33. Valero-Cedeño, N. J., Castillo-Matute, A. L., Rodríguez-Pincay, R., Padilla-Hidalgo, M., y Cabrera-Hernández, M. (2020). Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de Covid-19. Dominio de las Ciencias, 6 (4), 1201-1220.
  34. Villanueva, C., Carrión, C., Alviar, R., Romero, I., y Melendez, H. (2021). La virtualidad en la formación universitaria y el proceso de enseñanza aprendizaje en carreras de ciencias de la salud. Revista Conrado, 18 (S2), 16-23.
  35. Villanueva, L. (2020). El gran reto de la educación virtual en tiempos de pandemia. Fundación Wiese. Blog: Blog. Recuperado de https://www.fundacionwiese.org/blog/es/el-gran-reto-de-la-educacion-virtual-en-tiempos-de-pandemia/
  36. Zizek, S., Alemán, J., y Rendueles, C. (2008). Arte, ideología y capitalismo. Círculo de Bellas Artes. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Pensamiento