Vol. 5 No. 2 (2021)
Artículos Originales

Critical thinking from problem-based learning (CTPBL) a didactic guide

Janeth Lasso Avendaño
Bio
Mireya Frausto
Bio

Published 2021-12-30

Keywords

  • Critical thinking,
  • reading,
  • CTPBL,
  • comprehension
  • Pensamiento crítico,
  • lectura,
  • pencab,
  • comprensión

How to Cite

Lasso Avendaño, J., & Frausto, M. (2021). Critical thinking from problem-based learning (CTPBL) a didactic guide. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 5(2), 63–71. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V5N2(2021)9

Abstract

The reading comprehension gaps necessary to achieve critical thinking are specific and forceful according to the results of the Pisa international and national tests applied by Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). For this reason, the present proposal aimed to assess the implementation of the PBL approach (Problem-based learning) for the development of critical thinking based on work guides (CTPBL) with which it is intended to contribute to the solution of said problem. The research problem focused on the search for strategies that would strengthen the mental abilities of the student, that would lead him to become a skilled reader and capable of finding the meaning of any text to, from there contribute his point of view in front of the approach of the author, that is to say the adoption of a critical thought. The methodology for the construction of the guides was focused on problem-based learning. The research method used, the quasi-experimental. It was concluded that PENCABP, based on problem-based learning, constituted an effective tool for the development of critical thinking in first semester students of the Minuto de Dios University of Girardot (Cundinamarca) since they guide the exercise of understanding and analysis of a problem . The results show that in eight months of work, the sample group found in CTPBL a tool from which they can enter into comprehensive and critical reading processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Bezanilla, A., M., Poblete, R., M., Fernández, N., D., Arranz, T. S., Campo, C. L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Revista Estudios Pedagógicos XLIV, N° 1: 89-113. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v44n1/0718-0705-estped-44-01-00089.pdf
  2. Cassany, D. (2006a). TRAS LAS LÍNEAS. Sobre la lectura contemporánea. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/libro/295-tras-las-lneaspdf-WB5V4-articulo.pdf
  3. Cassany, D. (2006b). TRAS LAS LÍNEAS. Sobre la lectura contemporánea. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/libro/295-tras-las-lneaspdf-WB5V4-articulo.pdf
  4. Cauas, D. (2015). Definición de las variables, enfoque y tipo de investigación. Bogotá: Biblioteca electrónica de la universidad Nacional de Colombia.
  5. Fernández, L., L. & Fonseca M., S. (2016). Aprendizaje basado en problemas: consideraciones para los graduados en medicina familiar y comunitaria en Ecuador. MEDISAN, 20(9), 2150-2163. Recuperado en 21 de enero de 2020, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000900016&lng=es&tlng=es
  6. García, D. E. (2016a). Un modelo de análisis para la lectura comprensiva y la construcción de conocimientos culturales. Folios, 1(43), 89.101. https://doi.org/10.17227/0123487043folios89.101
  7. García, D. E. (2016b). Un modelo de análisis para la lectura comprensiva y la construcción de conocimientos culturales. Folios, 1(43), 89.101. https://doi.org/10.17227/0123487043folios89.101
  8. Hernández, R. Fernández C. y Baptista P. (2010). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.
  9. Jurado, F. (2014). La lectura crítica: el diálogo entre los textos. Ruta Maestra, 8, 10-15.
  10. Martínez, R. J. (2011). Métodos de Investigación Cualitativa. Silogismo No. 8. Recuperado en: http://www.cide.edu.co/doc/investigacion/3.%20metodos%20de%20investigacion.pdf
  11. Merizalde, G. M. y Quezada, Z. E. (2017). Las actitudes positivas y negativas en el acompañamiento inclusivo. Repositorio Institucional de la Universidad de Guayaquil, 170. Obtenido de las actitudes positivas en el acompañamiento inclusivo: http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/28451/1/BFILO-PD-LP10-13-040.pdf
  12. Morales, P. y Landa, V. (2004). Universidad del Bío Bío, ed. Aprendizaje basado en problemas: en Theoria 13. Chillán, Chile. p. 145-157.
  13. Myers, D. (2006). Psicología 7ma edición. Editorial Médica Panamericana.
  14. Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Int. J. Morphol. 35 (1): 227-232. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022017000100037&lng=es. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
  15. Sánchez-Otero, Madelin, García-Guiliany, Jesús, Steffens-Sanabria, Ernesto, & Palma, Hugo Hernández-. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Información tecnológica, 30 (3), 277-286. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277
  16. Santillan, F. (2006). El aprendizaje basado en problemas como propuesta educativa para las disciplinas económicas y sociales apoyadas en el B-learning, Revista Iberoamericana de Educación, 40, (2), 24-37.
  17. Salamanca, C., A. (2018a). El pensamiento crítico: por qué, para qué y requisitos para desarrollarlo. Revista no 94 Junio-Julio 2018. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/1541
  18. Salamanca, C., A. (2018b). El pensamiento crítico: por qué, para qué y requisitos para desarrollarlo. Revista nº 94. Recuperado de https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/1541
  19. Torres, J.M.P. y S.R Velandia. (2017). Influencia de las Estrategias Pedagógicas en los Procesos de Aprendizaje de los Estudiantes de una Institución de Básica Primaria de la Ciudad de Bucaramanga, Puente, 7(2), 117-130.
  20. Travieso, V., D. y Ortiz, C., T. (2018). Aprendizaje basado en problemas y enseñanza por proyectos: alternativas diferentes para enseñar. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 124-133. Recuperado en 16 de enero de 2020, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100009&lng=es&tlng=es.
  21. Watanabe (s.f). Seis beneficios del pensamiento crítico y por qué son importantes. Recuperado de https://avantideas.com/6-beneficios-del-pensamiento-critico-y-por-que-son-importantes/