Vol. 7 No. 2 (2023)
Artículos de Revisión

Evaluation in educational didactic processes and its impact on the teaching of English

Published 2023-12-24

Keywords

  • Didactics,
  • assessment,
  • English language
  • Didáctica,
  • evaluación,
  • lengua inglesa

How to Cite

Prince Torres, Ángel C. . (2023). Evaluation in educational didactic processes and its impact on the teaching of English. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 7(2), 110–117. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V7N2(2023)11

Abstract

The educational system is made up of various processes and among them is evaluation as a way of visualizing the aspects to enhance the entire practice, which affects the branches of knowledge including language learning. In this paper, the general purpose was to understand the importance of learning evaluation in the didactic context, as well as its interrelation with the teaching of English. The methodology used was the implementation of a documentary design under a qualitative approach with support in hermeneutics and reflexivity, applying techniques for the management of bibliographic sources such as reading or summarizing. As a result, it was determined that the evaluation generates educational changes, it must be diversified in the teaching of English and the teacher is a fundamental agent in its configuration. It was concluded that the evaluation is multidimensional and therefore, it must have trained personnel to apply it especially within the learning of English so that it can provoke the development of the people involved and even society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Abreu, O., Gallegos, M., Jácome, J., y Martínez, R. (2017). La Didáctica: Epistemología y Definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte del Ecuador. Formación universitaria, 10(3), 81-92. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000300009
  2. Camilloni, A., Celman, S., Litwin, E. y Palou, M. (1998). La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Paidós.
  3. Chalbaud Zerpa, R. (1995). Estado y Política. Mobil Libros.
  4. Cuenca, A., Álvarez, M, Ontaneda, L., Ontaneda, E. y Ontaneda, S. (2021). La taxonomía de Bloom para la era digital: actividades digitales docentes en octavo, noveno y décimo grado de Educación Básica General (EGB) en la habilidad de “comprender”. Revista Espacios, 42(11), 11-25. http://revistaespacios.com/a21v42n11/a21v42n11p02.pdf
  5. Cuesta-Benjumea, C. (2011). La reflexividad: un asunto crítico en la investigación cualitativa. Enfermería clínica, (3), 163-167. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2011.02.005
  6. Molano, P. (2021). Estrategias didácticas para la enseñanza y evaluación del idioma inglés centrada en las necesidades de los estudiantes [Trabajo de grado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Espacio-digital. https://www.espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/TGM/article/view/333/323
  7. Molina, M. (2020). Técnicas de evaluación y su aporte en la enseñanza del aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa Emigdio Esparza Moreno [Documento probatorio de examen complexivo de grado, Universidad Técnica de Babahoyo]. Dspace.utb. http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/9081/E-UTB-FCJSE-IDM-000001.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  8. Organización de Naciones Unidas (1948). La Declaración Universal de Derechos Humanos. Naciones Unidas. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
  9. Pérez Sánchez, A. y Bustamante Alfonso, L. (2004). La evaluación como actividad orientada a la transformación de los procesos formativos. Educación Médica Superior, 18(4), 1. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400005&lng=es&tlng=es
  10. Real Academia Española (2006). Diccionario esencial de la lengua española. Real Academia Española. https://www.rae.es/desen/evaluar
  11. Reyes, H. (2020) Artículos de Revisión. Revista Médica de Chile, 148(1), 103-108. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020000100103
  12. Reyes Ruiz, L. y Carmona Alvarado, F. (2020). La investigación documental para la comprensión ontológica del objeto de estudio. Universidad Simón Bolívar Repositorio Digital. https://tinyurl.com/2zkq5tlb
  13. Rodríguez, N. y Guambo, E. (2018). La evaluación en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la asignatura de inglés. European Scientific Journal, 14(11), 47-58. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2018.v14n11p47
  14. Romero, C. (2005). La categorización un aspecto crucial en la investigación cualitativa. Revista de Investigaciones Cesmag, 11(11), 113-118. https://tinyurl.com/2k5wvusg
  15. Sánchez F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital Investigación y Docencia 13 (1), 101-122. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162019000100008
  16. Tiusabá, B., Barreto, R., y Cerón, L. (2019). Hermenéutica, realidad y método en la disciplina de las Relaciones Internacionales. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 64(236), 217-237. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2019.236.63223
  17. Universidad Internacional de la Rioja UNIR (17 de julio de 2020). Evaluación educativa: en qué consiste, importancia y sistemas habituales empleados para evaluar. UNIR. https://www.unir.net/educacion/revista/evaluacion-educativa/
  18. Universidad Internacional de la Rioja UNIR (07 de septiembre de 2020). El arte de la didáctica: cómo transmitir mi saber con las herramientas del siglo XXI. UNIR. https://www.unir.net/educacion/revista/el-arte-de-la-didactica-como-transmitir-mi-saber-con-las-herramientas-del-siglo-xxi/#:~:text=La%20did%C3%A1ctica%20es%20el%20arte,su%20conocimiento%20a%20sus%20alumnos.
  19. Universidad Internacional de la Rioja UNIR (24 de septiembre 2020). La evaluación de la práctica docente: importancia y cómo implementarla. UNIR. https://www.unir.net/educacion/revista/evaluacion-practica-docente/#:~:text=La%20evaluaci%C3%B3n%20es%20una%20pieza,Ley%20Org%C3%A1nica%20de%20Educaci%C3%B3n%20vigente.
  20. Universidad San Pablo (2022). Guía metodológica TFG de investigación documental o empírica curso 2021-2022. CEU Universidad San Pablo. https://www.uspceu.com/portals/0/docs/centros/FHCC/informacion-academica/info-tfg/GUIA-METODOLOGICA-TFG-INVESTIGACION-21-22.pdf
  21. Vázquez, N. (2019). La evaluación educativa como estrategia didáctica. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/evaluacion-educativa.html