Vol. 2 No. 2 (2018)
Artículos de Revisión

Educational leadership in the 21st century: an approach to its relevance, models and cases

Yanina Daniluk
Universidad Iberoamericana, Paraguay
Bio
Patricia Delgadillo
Universidad Iberoamericana, Paraguay
Bio
Gladis Zárate
Universidad Iberoamericana, Paraguay
Bio

Published 2020-12-05

Keywords

  • Educational leadership,
  • pedagogical leadership,
  • transformational leadership,
  • directorial leadership,
  • distributed leadership,
  • educational leadership in England,
  • educational leadership in Chile
  • ...More
    Less
  • Liderazgo educativo,
  • liderazgo pedagógico,
  • liderazgo transformacional,
  • liderazgo directivo,
  • liderazgo compartido,
  • liderazgo educativo en Inglaterra,
  • liderazgo educativo en Chile
  • ...More
    Less

How to Cite

Daniluk, Y. ., Delgadillo, P. ., & Zárate, G. . (2020). Educational leadership in the 21st century: an approach to its relevance, models and cases. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 2(2), 63–72. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V2N2(2018)7

Abstract

In the 21st century, leadership is of great relevance for the realization of educational processes, since the rapid and marked changes that take place in the context require efficient leaders with the capacity to respond to new needs. Through different models or styles of leadership the current educational leader can increase its reach and optimize the development of its functions. A bibliographic review centered on three main axes is exposed. First, the work of the educational leader in the 21st century is contextualized, highlighting the reasons for its importance and the qualities necessary to respond to current needs. Then, four leadership models are presented that, although they have different approaches, lead to educational leadership increasing its effectiveness and scope. Finally, the cases of England and Chile are detailed, showing the steps and reforms that were given in the last decades and how these have influenced the relevance of educational leadership.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Alarcón, R. (2012). Factores claves de los líderes del siglo 21. Revista Publicando, 1(1), 46-58
  2. Anderson, S. (2010). Liderazgo directivo: Claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas, 9 (2), 34-52.
  3. Bolívar, A. (2010). ¿Cómo un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? Revisión de la investigación y propuesta. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 3 (5), 79-106.
  4. Bolívar, A. (2015). Un liderazgo pedagógico en una comunidad que aprende. Padres y Maestros, nº 361, pp. 23-27.
  5. Castillo, P., Puigdellivol, I. y Antúnez, S. (2017). El liderazgo compartido como factor de sostenibilidad del proyecto de comunidades de aprendizajes. Estudios Pedagógicos, XLIII (1), 41-59.
  6. Fernández, Mª J. (n.d.). La dirección escolar ante los retos del siglo XXI. CEE Participación Educativa nº 5 pp. 23-38. Disponible en: http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/92052/00820113014425.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  7. Horn, A. (2013). Liderazgo escolar en Chile y su influencia en los resultados de aprendizaje. Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Madrid.
  8. Ingham A. y Nogueira M. (2015). El sistema de formación de liderazgos escolares de Inglaterra. Sao Paulo, Brasil.
  9. Kouzes J. y Posner B. (2003). Cinco prácticas del liderazgo ejemplar. Pfeiffer, San Francisco, CA. Disponible en: https://www.mindmeister.com/generic_files/get_file/1476920?filetype=attachment_file
  10. Leithwood, K. y Riehl, C. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Área de Educación Fundación Chile.
  11. Martínez, A. (2014). El liderazgo transformacional en una institución educativa pública. Educación, Vol. XXIII, N° 44, marzo-agosto 2014, pp. 7-28.
  12. Martins, F., Cammaroto, A., Neris, L. y Canelón, E. (2009). Liderazgo transformacional y gestión educativa en contextos descentralizados. Revista Actualidades Investigativas en Educación, Volumen 9, Número 2, pp. 1-27.
  13. Maureira, Ó. (2018). Prácticas del liderazgo educativo: Una mirada evolutiva e ilustrativa a partir de sus principales marcos, dimensiones e indicadores más representativos. Revista Educación, vol. 42, núm. 1.
  14. Medina, A. y Gómez, R. (2014). El liderazgo pedagógico: competencias necesarias para desarrollar un programa de mejora en un centro de educación secundaria. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, Enero 2014, Vol. 53(1), pp. 91-113.
  15. PISA 2015. (2016). Resultados Clave. OCDE.
  16. Pont B., Nusche D. y Moorman H. (2009). Mejorar el liderazgo escolar Volumen 1: política y práctica. OCDE. Disponible en: http://www.oecd.org/education/school/44374937.pdf
  17. Sierra, G. (2016). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. Rev. esc. adm. neg. No. 81 Julio-Diciembre, pp. 111-128.
  18. Vázquez, D. (2009). El director de escuela del siglo XXI en Puerto Rico: El líder transformador. Revista Paideia Puertorriqueña. Vol.4, Num.1.
  19. Zamora, Á., & Poriet, Y. (2011). Prácticas de liderazgo en una empresa manufacturera venezolana del sector cervecero. Revista Venezolana de Gerencia, 16 (53), 101-115.