Vol. 3 No. 1 (2019)
Artículos Originales

Level of Social Skills in adolescents of the middle level of the National School of Commerce No. 1 “Alfonso B. Campos of the city of Asunción

Jesús Benjamín Peña Romero
Universidad Nacional de Asunción, Paraguay
Bio

Published 2020-12-07

Keywords

  • Adolescent,
  • Social skills,
  • Students
  • Adolescente,
  • Habilidades Sociales,
  • Estudiantes.

How to Cite

Peña Romero , J. B. . (2020). Level of Social Skills in adolescents of the middle level of the National School of Commerce No. 1 “Alfonso B. Campos of the city of Asunción. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 3(1), 51–57. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V3N1(2019)5

Abstract

The present investigation addressed the issue of social skills in school-aged adolescents. Having as a general objective; describe the levels of social skills in adolescents of the middle level, of a public school in the city of Asunción. The type of scope of the research was descriptive, with a quantitative, cross-sectional approach. Sampling was non-probabilistic by quota, the sample consisted of 325 students from a universe of 902, corresponding to the 1st, 2nd and 3rd of the average, with ages ranging from 15 to 18 years. The questionnaire used was: Social Skills Scales (EHS) of Gismero. The analysis of the data was carried out in the Statistical Package for Social Sciences (SPSS), in its version 20. The results showed that the great majority of adolescents are in the middle level in all the factors of the social skills scales.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. A.P.A.- Asociación de Psicólogos Americanos (2010). Manual de estilo de publicaciones. (3a.ed.) México: El Manual Moderno.
  2. Briones, Y. (2017). Habilidades sociales según el género en estudiantes del nivel secundario del Colegio Adventista Puno, 2017. Universidad Peruana Union, Juliaca. Recuperado el 08 de mayo de 2019, de https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/UPEU/702/Yesenia_Tesis_bachiller_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  3. Caballo, V. (2007). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid: Siglo XXI.
  4. Eceiza, M., Arrieta, M., & Goñi, A. (2008). Habilidades Sociales y Contextos de la Conducta Social. Revista de Psicodidáctica, 11-26.
  5. Gismero, E. (2010). Escala de habilidades sociales . Madrid: TEA ediciones
  6. Hernandez, R., Fernandez, C., & Baptista, P. (2007). Fundamentos de la metodologia de la investigación. Madrid: McGraw-Hill.
  7. Kelly, J. (2002). Entrenamiento en las habilidades sociales (Séptima ed.). Bilbao: Desvlée de Brouwer.
  8. Morris, C., & Maisto, A. (2005). Psicologia (duodécima ed.). Naucalpan de Juárez: Pearson educación de México.
  9. Sampieri, H., Callado, C., Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (Quinta Edicion). México D.F.: McGraw-Hill .
  10. Zavala, M., Valadez, M., & Vargas, M. (2008). Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa. Recuperado el 16 de Febrero de 2015, de http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?271