Vol. 3 No. 2 (2019)
Case Study

Management and leadership in open educational centers for young people in vulnerable situations

Mariela Villalba
Universidad Iberoamericana, Paraguay
Bio
Antonio Medina
Universidad Iberoamericana, Paraguay
Bio
Ernesto Marsa
Universidad Iberoamericana, Paraguay
Bio

Published 2020-12-07

Keywords

  • Young People,
  • Leadership,
  • Vulnerability,
  • Management,
  • Formation,
  • Inclusion
  • ...More
    Less
  • Jóvenes,
  • Liderazgo,
  • Vulnerabilidad,
  • Gestión,
  • Formación,
  • Inclusión
  • ...More
    Less

How to Cite

Villalba, M. ., Medina, A. ., & Marsa, E. . (2020). Management and leadership in open educational centers for young people in vulnerable situations. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 3(2), 71–80. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V3N2(2019)7

Abstract

The social condition of young people in vulnerable situations arises a educational demand that has to be assumed, certainly by state policies, but, coming from a reflective point of view, it is everyone’s duty. Nevertheless, the recipients of this educational job, are distinguished from purely-academic needs. They require of educational projects that answer with efficiency their formation and comprehensive promotion needs. From this point, the experience of the Comprehensive Open Educational Center Don Bosco Róga, that offers projects for the attention of young people, with a leadership management, from where the potentialities of the educational agents, just as an optimization of resources, converge in a work in which short, medium and long-term results are obtained for the comprehensive formation and insertion in society of these young people in vulnerable situations. The experience at the Comprehensive Open Educational Center Don Bosco Róga is proof that, to educate young people at risk or in vulnerable situations, there must be a constant reflection about social changes that happen in the surroundings of these young people, just as a leadership and management that implicates all the different departments of an institution, taking care of all the dimensions of the person so as to achieve a true comprehensive formation, promotion and insertion in the society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Alvarado, S. V., Borelli, S., & Vommaro, P. (2012). GT Juventud y prácticas políticas en América Latina: comprensiones y aprendizajes de la relación juventud-política-cultura en América Latina desde una perspectiva investigativa plural. Rosario: CLACSO.
  2. Bolívar, A. (2010). Liderazgo para el aprendizaje. Organización y Gestión Educativa, (enero-febrero), 15-20.
  3. Elmore, R. F. (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Santiago de Chile: Fundación Chile.
  4. Leithwood, K. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Santiago de Chile: Fundación Chile.
  5. López, Irune. (2015). La vulnerabilidad de los jóvenes. Revista Misión Joven Año XV-n°465. 23-26. Recuperado en 04 de agosto de 2019, de http://www.pastoraljuvenil.es/la-vulnerabilidad-de-los-jovenes/
  6. Martín, M. (1999). Perspectivas de la dirección escolar para el tercer milenio, en Lorenzo, M. Y Otros (Coord.): Organización y Dirección de Instituciones Educativas en contextos interculturales. Vol I. Granada, Grupo Editorial Universitario.
  7. Pérez de Armiño, K., y Eizagirre, M. (2006). Exclusión social. Diccionario de Acción Humanitaria y Cooperación al Desarrollo, Recuperado en 05 de agosto de 2019, de http://www.dicc.hegoa.ehu.es/listar/mostrar/96.
  8. Salesianos Don Bosco (2013). La Pastoral Juvenil Salesiana - Cuadro de Referencia. Dicasterio para la Pastoral Juvenil Salesiana. 3era. Ed. Pag. 176-247.
  9. Sociedad Salesiana del Paraguay (2016). Proyecto Educativo – Obra Don Bosco Róga.
  10. Zavattiero, C., & Serafini, V. (2015). Paraguay Joven. Informe sobre juventud. Separata estadística, datos actualizados al año 2015. Asunción, Paraguay: Teta Rekuái Gobierno Nacional, Secretaría Nacional De La Juvenud Y Unfpa.
  11. Wilches-Chaux G. (1993), “La vulnerabilidad global”, en Los desastres no son Naturales, Andrew Maskrey (Editor) Bogotá: Ediciones Tercer Mundo.