Vol. 4 No. 2 (2020)
Artículos de Revisión

Formación del profesorado universitario para la educación por competencias

Norma Elizabeth Matto Cáceres
Universidad Iberoamericana, Paraguay
Bio
Mariela Beatriz Villalba
Universidad Privada María Serrana, Paraguay
Bio
Antonio Medina Benítez
Universidad Nacional de Asunción, Paraguay
Bio

Published 2020-12-24

Keywords

  • Education,
  • Education by competencies,
  • Teacher training
  • Educación,
  • Educación por competencias,
  • Formación docente

How to Cite

Matto Cáceres, N. E. ., Villalba, M. B., & Medina Benítez , A. . (2020). Formación del profesorado universitario para la educación por competencias . Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 4(2), 123–132. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V4N2(2020)13

Abstract

Education is in a process of analysis, revision and transformation to respond to the demands of society as a result of advances in science, technology and the effects of the globalization of knowledge. The objective of this review article is to reflect on the necessary training of university teachers for competency education. The reality of the current world implies demands and requirements, so that the human being is in a position to face the various problems of the environment, therefore the educational process must aim to develop an adaptive capacity to the circumstances. The teacher must receive an academic intellectual training, but also a psychopedagogical one. When speaking of psychopedagogical training for teachers, it is necessary to refer to a broad process of preparation in education, with the strong commitment to take a position within the field and to generate knowledge about it at the same time. Teacher training must be holistic in approach and, necessarily, must be done in this way so that it can guide a meaningful teaching-learning process.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Bisquerra, R., Pérez, N. (2007) Las competencias emocionales. Educación XXI, 10 61-82. http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
  2. Bolívar, A. (2008). Ciudadanía y competencias básicas. Fundación ECOEM. Sevilla.
  3. Bozu, Z., Canto Herrera, P. J. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), 87-97. Recuperado de https://www. refiedu.webs.uvigo.es › Vol2_2 › REFIEDU_2_2_4
  4. Buitron S., Navarrete P. (2008). El docente en el desarrollo de la inteligencia emocional. Reflexiones y estrategias. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 4(1) 1-8. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.4.8
  5. De la Hoz, G. (2009). Los médicos y la educación médica: una mirada desde la teoría sobre la formación de competencias socio-profesionales en el profesorado universitario. Barranquilla: Universidad Libre.
  6. García Retana, J. A. (2011). Modelo educativo basado en competencias: Importancia y necesidad. Actualidades investigativas en educación, 11(3), 1-24. Recuperado de https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10225
  7. García, V., Crocker, R., y Abreu, L. (2015). La educación médica en México. México D. F.: Ediciones de la noche.
  8. Ion, G., Cano, E. (2012). La formación del profesorado universitario para la implementación de la evaluación por competencias. Educación XXI, 15(2) 249-270. Recuperado de http://www. revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/141
  9. Irigoyen, J. J., Giménez, M. Y., Acuña, K. F. (2011). Competencias y Educación Superior. Revista mexicana de investigación educativa, 16(48) 243-266. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662011000100011&lng=es&tlng=es
  10. Medina Rivilla, A., Domínguez Garrido, M. C., Riveiro Goncalves, F. (2011). Formación del profesorado universitario en las competencias docentes. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 13(17) 119-138. Recuperado de https://www.scielo.org.co/pdf/rhel/v13n17/v13n17a06.pdf
  11. Orozco, B. (2000). De lo profesional a la formación en competencias: giros conceptuales en la noción de formación universitaria. Formación en competencias y certificación profesional. Revista mexicana de investigación educativa, 16(48) 105-139. Recuperado de https: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662011000100011
  12. Ortega, R. (2008). Competencias para una educación cosmopolita. Andalucía Educativa (66). Recuperado de https://www.oei.es/es58.htm
  13. Peinado, H. (2005). Competencias médicas. Educación Médica, 8(2) 4-6. Recuperado de https://www.scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132005000600002
  14. Posada, R. (2004). Formación superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Revista Iberoamericana de Educación (versión digital). Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/648Posada.PDF
  15. Rivadeneyra-Espinoza, L., Rivera-Grados, D., Sedeño-Monge, V., López-García, C., Soto-Vega, E. (2016). La capacitación del profesorado universitario. Tendencias Pedagógicas, 28 45-54. Recuperado de https://www.revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/3733
  16. Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Talca: Proyecto Mesesup. Recuperado de http://www.uv.mx/facpsi/proyectoaula/documents/Lectura5.pdf
  17. Tobón, S. (2010). Formación Integral y competencias. Bogotá: Ecoe ediciones.
  18. UNESCO. (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. Londres: UNESCO. Recuperado de http://www.eduteka.org/EstandaresDocentesUnesco.php
  19. Vidal Ledo, M. J., Salas Perea, R., Fernández Oliva, B., García Meriño, A. L. (2016). Educación basada en competencias. Educación Médica Superior, 30(1) Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100018&lng=es&tlng=es.
  20. Villar, L., Alegre, O. (2009). Investigación evaluativa de un título propio: Mater EDECAR en la diversidad. Revista Enseñanza, 27 17-49. Recuperado de https://www.revistas.usal.es/index.php/0212-5374/article/view/7094
  21. Zabala, A., Arnau, L. (2007). La enseñanza de las competencias. Revista Aula de Innovación Educativa, 161 40-46. Recuperado de https://www.eoepsabi.educa.aragon.es/descargas/G_Recursos_orientacion/g_7_competencias_basicas/g_7_1.docum.basicos/1.41.Ense%F1ar_competencias.pdf
  22. Zavalza, M. A. (2006). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcea.