Vol. 4 No. 2 (2020)
Artículos Originales

Characterization of university linkage practices around the Private University María Serrana de Asunción period 2018 - 2019

Gerardo Armando Picón
Universidad Privada María Serrana, Dirección de Investigación Científica y Tecnológica.Asunción, Paraguay
Bio

Published 2020-12-24

Keywords

  • University,
  • Linking environment,
  • University functions
  • Universidad,
  • Vinculación entorno,
  • Funciones de la universidad

How to Cite

Picón , G. A. (2020). Characterization of university linkage practices around the Private University María Serrana de Asunción period 2018 - 2019. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 4(2), 85–95. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V4N2(2020)9

Abstract

The link of the university with its environment must be assumed as part of its mission by allowing the establishment and development of joint integration projects to produce the social changes and transformations of the various communities. The general objective of the study was to characterize the university linkage actions around the María Serrana de Asunción Private University. The research was non-experimental, mixed, documentary and field, descriptive transectional. The years of review and analysis were established as the years 2018 and 2019. The content analysis and synthesis technique was used. The response to the needs of the community, commitment to the improvement of the community and linkage and social responsibility were determined as categories of analysis for the connection or connection of the university with the environment. Dimensions included scientific production, extension activities and professional practices. Some of the indicators proposed were the number of extension projects or programs, the number of beneficiary non-academic entities. The in-depth interview technique was applied to management personnel, in order to collect and confirm information on the evidence and results of the linking actions. The documents examined, as well as the results of the interviews, confirm that aspects related to the university environment are defined, verifying the existence of regulations and precepts that respond to the needs and commitment to improve the quality of life of the community, social bonding. A high scientific production, extension activities and professional practices in non-academic entities were evidenced, achieving the proposed objectives.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Di Bello, M. y Romero, L. (2017) Vinculación y extensión universitaria: la relación entre la universidad y sus entornos en las universidades nacionales de Quilmes y Lanús. Apuntes 82, 145-171. DOI: https://doi.org/10.21678/apuntes.82.867
  2. Espinosa-Munguía, M. (2018) Tendencias recientes de la vinculación universitaria con el entorno. Desafíos relacionados con una pertinencia social integral. Revista Iberoamericana de Educación Superior. Núm. 26 Vol. IX. Recuperado de: https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/299
  3. Paraguay. Ley Nº 4995 de Educación Superior. (2013)
  4. Martín, L., Bernal, E., Alvarez, B. y Mazacon, B. (2019) Reflexiones en torno a la investigación científica universitaria y el trabajo de vínculo con la sociedad en la Educación Superior Ecuatoriana. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. Año VI, numero edición especial. Junio 2019
  5. Malagón, L. (2006). La vinculación universidad sociedad desde una perspectiva social. Educación y Educadores. 9 (2) pp. 79-93. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-12942006000200007&script=sci_abstract&tlng=es
  6. Maldonado J. (2015) La Nueva Universidad. Reflexiones sobre un ideal. Disponible en: https://www.academia.edu/11589880/LA_NUEVA_UNIVERSIDAD
  7. Martínez, C., Mavarez, M. Rojas, L., Rodriguez, J. y Carvallo, B. (2006). La responsabilidad social como instrumento para fortalecer la vinculación universidad-entorno social. I Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación. Palacio de Minería.
  8. Morales, M., Sanabria, P. y Caballero, D. (2015) Características de la Vinculación Universidad-Entorno en la Universidad Nacional de Colombia. rev.fac.cienc.econ., Vol. XXIII (1), 189-208.
  9. Observatorio Iberoamericano de la Ciencia, la Tecnología y la Sociedad (OCTS-OEI) y Red Iberoamericana de Indicadores de Ciencia y Tecnología (RICYT) (2017) Manual Iberoamericano de Indicadores de Vinculación de la Universidad con el Entorno Socioeconómico. Recuperado de: http://www.ricyt.org/files/manual_vinculacion.pdf
  10. Ortiz, M., Morales, M. y Riaño, A. (2014) Pasantías Estudiantiles como Estrategia de Vinculación Universidad Entorno en la Universidad Militar Nueva Granada. Revista Educación y Desarrollo Social. Vol. 8 No. Bogotá. Pp 128-145
  11. Polaino, C. y Romillo, A (2017) Vinculación con la Sociedad en la Universidad de Otavalo, Ecuador. Vol. 10(3), 21-30. Doi: 10.4067/S0718-5006201700030000
  12. Saldaña Campos, Lillian. (2017). La Universidad como institución pertinente en el avance de la sociedad. Educación Médica Superior, 31(3), 222-231. Recuperado en 31 de octubre de 2019, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000300022&lng=es&tlng=es.
  13. Unesco (2009) Conferencia Mundial sobre la Educación Superior - 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Recuperado de: http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf
  14. Unesco (1998) Conferencia Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción, Paris. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116345_spa