Vol. 5 No. 1 (2021)
Artículos Originales

Knowledge and uses of emergency oral contraception in fifth year students of the Medicine School of Medicine of the National University of the Northeast, in the months of August to September of the year 2020

Facundo David Vargas Capará
Universidad Nacional del Nordeste, Argentina
Bio
Mariela Lucía Scheiber
Universidad Nacional del Nordeste, Argentina
Bio
Ignacio Pinedo
Universidad Nacional del Nordeste, Argentina
Bio
Cecilia Villalba
Universidad Nacional del Nordeste, Argentina
Bio
Rosana Gerometta
Universidad Nacional del Nordeste, Argentina
Bio

Published 2021-06-30

Keywords

  • Anticonceptivos,
  • Estudiantes,
  • Medicina,
  • Conocimientos
  • Contraceptives,
  • Students,
  • Medicine,
  • Knowledge

How to Cite

Vargas Capará, F. D. ., Scheiber, M. L. ., Pinedo, I. ., Villalba, C. ., & Gerometta, R. (2021). Knowledge and uses of emergency oral contraception in fifth year students of the Medicine School of Medicine of the National University of the Northeast, in the months of August to September of the year 2020. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 5(1), 19–27. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V5N1(2021)2

Abstract

Introduction: Emergency contraception (EC) offers people an important second chance to prevent pregnancy. When there is a possibility of failure of regular contraception, EC should be considered as a back-up method to ensure contraception for the woman, however, it should not be used as a regular method of family planning, since the side effects of EC, they become more intense and frequent. Objective: To determine the knowledge and uses of emergency oral contraception (AOE) in fifth-year students of the Medicine School of the Faculty of Medicine of the National University of the Northeast. Methodology: descriptive, observational, cross-sectional study with students who are in the 5th year in the months of August to September 2020. To collect the data, a survey was created in Google Forms that was sent via WhatsApp. Subsequently, a database was created and analyzed with EpiInfo V7. Results: All respondents answered correctly on the definition of EmOC, contraindications. 81% mention that ECP can be used up to 2 times a year. 57.1% do not know what the so-called “double method” of protection consists of. 47.6% of those surveyed do not know the Yuzpe method. Conclusion: In general, a high knowledge about AE was observed in the studied group, which strengthens the discourse of these future health professionals, who should give family planning options in the short term.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Altamirano, M. C., Farfan, L. B., Flores, Y. C., & Cruz, A. H. (2016). Frecuencia del
  2. uso del anticonceptivo oral de emergencia y sus repercusiones en la salud de las alumnas de la Universidad Alas Peruanas Puerto Maldonado- Marzo-Mayo, 2012. Revista Científica Alas Peruanas, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.21503/sd.v1i2.894
  3. Bozza, L., De Nardo, B., & Belardo, A. (2018). Manejo actual de la Anticoncepción de
  4. Emergencia. Revista Asociación Médica Argentina de Anticoncepción, 14(1). http://www.amada.org.ar/index.php/revista/numeros-anteriores/volumen-14-n-1-2018/236-manejo-actual-de-la-anticoncepcion-de-emergencia
  5. Campoverde, L., & Magdalena, G. (2015). Conocimientos, actitudes y prácticas sobre
  6. la anticoncepción oral de emergencia en los adolescentes escolarizados de la Ciudad de Cuenca, 2014 [Universidad de Cuenca]. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/21266
  7. Cárdenas-García, L. J., Sánchez-Zamora, M. E., Ramírez-de la Roche, O. F., &
  8. Robledo-Domínguez, A. (2014). Uso de la anticoncepción de emergencia en un grupo de estudiantes universitarias. Atención Familiar, 21(3), 90-93. https://doi.org/10.1016/S1405-8871(16)30025-6
  9. Castro, M., Peláez, J., Valerio, G., Pérez, M. M., Serret, J., Labovsky, M., & Bermúdez,
  10. R. (2019). Anticoncepción hormonal de emergencia: Nivel de conocimiento en las adolescentes. Revista de la Federación Latinoamericana de Sociedades de Obstetricia y Ginecología, 10, 19-42.
  11. Choque Nolasco, F. G. (2015a). Conocimientos y actitudes sobre anticoncepción oral
  12. de emergencia en internos de medicina humana del Hospital Nacional Arzobispo Loayza [Tesis, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://core.ac.uk/download/pdf/323343273.pdf
  13. Choque Nolasco, F. G. (2015b). Conocimientos y actitudes sobre el anticonceptivo oral
  14. de emergencia en estudiantes de la escuela académico profesional de obstetricia de la Universidad Nacional Mayor De San Marcos [Tesis, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://core.ac.uk/download/pdf/323343273.pdf
  15. Dirección General de Salud Reproductiva. (2002). Introducción a los métodos
  16. anticonceptivos: Información general. http://www.salud.gob.mx/unidades/cdi/documentos/DOCSAL7202.pdf
  17. Gómez S., P. I. (2016). Anticoncepción de emergencia hormonal: Conocimientos,
  18. actitudes y prácticas en estudiantes universitarias. Estudio de corte transversal. Colombia. 2008. Revista Colombiana de Enfermería, 5(5), 9. https://doi.org/10.18270/rce.v5i5.1419
  19. González Mena, M. R. (2007). Utilización de Pastillas Anticonceptivas de Emergencia
  20. por mujeres en edad fértil, Managua Distrito II. Marzo 2007. [Tesis, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. http://riul.unanleon.edu.ni:8080/jspui/retrieve/4089
  21. Leyva-López, A., Chávez-Ayala, R., Atienzo, E. E., Allen-Leigh, B., Ramírez-
  22. Villalobos, D., Yunes-Díaz, E., & Rivera-Rivera, L. (2010). Anticoncepción de emergencia en estudiantes mexicanos. Salud Pública de México, 52(2), 156-164.
  23. Ministerio de Salud. (s. f.). Anticoncepción hormonal de emergencia. Recuperado 19 de
  24. octubre de 2020, de http://www.salud.gob.ar/dels/entradas/anticoncepcion-hormonal-de-emergencia
  25. Ministerio de salud. (2014). Métodos anticonceptivos: Guía práctica para profesionales
  26. de la salud. http://iah.salud.gob.ar/doc/Documento49.pdf
  27. Mora, A. M. (2019). La anticoncepción hormonal de emergencia: Mitos y Realidades.
  28. Revista Ciencia y Salud Integrando conocimientos, 3(6), 2-5. https://doi.org/10.34192/cienciaysalud.v3i6.99
  29. Moreno C., C. L., & Sepúlveda G., L. E. (2017). Conocimientos y prácticas en
  30. anticoncepción de los estudiantes de medicina y enfermería de Manizales, Colombia 2015. Revista chilena de obstetricia y ginecología, 82(3), 259-264. https://doi.org/10.4067/s0717-75262017000300259
  31. Organización Mundial de la Salud. (2020). Planificación familiar.
  32. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/family-planning-contraception
  33. Panta Oré, M. A. (2016). Conocimiento y actitudes sobre anticoncepción oral de
  34. emergencia en estudiantes de 5to año de Medicina Humana de la UNMSM, febrero [Tesis, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/4749/Panta_om.pdf?sequence=1
  35. Pilar Torres, A., Dilys, W., & Gutiérrez, J. P. (2006). Estrategias novedosas de
  36. prevención de embarazo e ITS/VIH/sida entre adolescentes escolarizados mexicanos. Salud pública Méx, 48(4), 308-316.
  37. Shohel, M., Rahman, M. M., Zaman, A., Uddin, M. M. N., Al-Amin, M. M., & Reza, H.
  38. M. (2014). A systematic review of effectiveness and safety of different regimens of levonorgestrel oral tablets for emergency contraception. BMC Women’s Health, 14, 54. https://doi.org/10.1186/1472-6874-14-54
  39. Sili Francisco, P. S., & Peláez Mendoza, J. (2018). Nivel de conocimientos sobre la
  40. anticoncepción hormonal de emergencia en estudiantes de Medicina. Revista Cubana de Obstetricia y Ginecología, 44(2), 1-13.
  41. Trumper, E. (s. f.). Anticoncepción hormonal de emergencia: Guía de Procedimientos
  42. para Profesionales de la Salud. Programa Nacional de Salud Sexual y Procreación Responsable. Recuperado 15 de octubre de 2020, de iah.salud0gob.ar/doc/Documento103.pdf