Vol. 5 No. 1 (2021)
Artículos Originales

Descriptive study of Higher Education degree records in Paraguay, longitudinal section 2012 to 2020

Ángela Ferreira Silvera
Universidad Nacional de Pilar, Paraguay
Bio

Published 2021-06-30

Keywords

  • Careers,
  • Levels of training,
  • Educational preferences,
  • Official educational records
  • Carreras,
  • Niveles de formación,
  • Preferencias educativas,
  • Registros educativos oficiales

How to Cite

Ferreira Silvera, Ángela . . (2021). Descriptive study of Higher Education degree records in Paraguay, longitudinal section 2012 to 2020. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 5(1), 40–53. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V5N1(2021)4

Abstract

The present work was a non-experimental study, descriptive level, longitudinal cut, quantitative approach; the objective was to describe the composition of the professional force in Paraguay through the use of official data available on the portal of the agency in charge of administering education in the country. In the research, the data was analyzed discriminating them by year, sex, career categories, years of enrollment, level of certification and other data such as the type of institutions that issued the respective certificates. The database consisted of 327,714 records of all the degrees registered from 2012 to 2021 in 330 educational institutions, among which are: higher education institutions, technical institutes and others. Among the results to be highlighted, it was observed that women had a higher degree registration rate than men; The highest rate of registered degrees corresponded to careers related to health and education, where women, engineering and science were the majority, two highly strategic and high-paying areas, they presented very low rates of graduation and that these careers were not preferably of women contributing negatively to the equity of labor income.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Bolzán, Y. H. (s.f.). Los roles de género en enfermería: una perspectiva histórica de la división del trabajo. Obtenido de https://docs.bvsalud.org/biblioref/2019/08/1009844/vea_14492017-45-53.pdf
  2. Comisión ODS Paraguay. (2020). Indicadores Globales. Obtenido de Comisión ODS Paraguay: https://www.mre.gov.py/ods/?page_id=2248
  3. Esquivel Ríos, M. Á. (27 de Noviembre de 2019). Problemática de egresados de educación superior del sector salud para el abastecimiento de los servicios profesionales en Paraguay. XIX Coloquio Internacional de Gestao Universitaria, 1-14. Obtenido de https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/201959/104_00736.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  4. Estado Paraguayo. (1992). Constitución Nacional. Asunción, Paraguay.
  5. Estigarribia Barreto, H. R. (27 de Noviembre de 2019). Sistemas de estadísticas universitarias en Paraguay - Comparación con los países vecinos. XIX Coloquio Internacional de Gestao Universitaria, 1-15. Obtenido de https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/201948/104_00756.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  6. Ley N° 4995 "De Educación Superior" (Poder Ejecutivo; Poder Legislativo 2013).
  7. Ley Nº 1264 - General de Educación, Ley Nº 1264 (Estado Paraguayo 26 de Mayo de 1998). Obtenido de http://www.conec.gov.py/application/files/2315/2389/5422/01-InformSitEducPyaDICIEMBRE-_1998_1.pdf#:~:text=El%2026%20de%20mayo%20de,la%20Honorable%20C%C3%A1mara%20de%20Senadores.
  8. Maidana Lombardo, E. K., & Cañete, R. (8 de Octubre de 2018). Distribución del capital humano que generan las universidades en Paraguay. I Congreso de Educación y Psicopedagogía, I(1), 1-9. Obtenido de https://www.unae.edu.py/ojs/index.php/educacion/issue/view/16
  9. Massi, F. (2014). Prologo. La Educación en su Entorno. En L. Ortíz, & L. Ortiz (Ed.), La Educación en su Entorno. Sistema Educativo y Políticas Públicas en Paraguay (págs. 11-12). Asunción: ILAIPP/CADEP.
  10. ONU-Mujeres. (2020). Estudio: Efectos de la grtuidad en la incorporación de mujeres en carreras técnicas en instituciones profesionales centros d formación técnica. Santiago de Chile: ONU-Mujeres. Obtenido de https://lac.unwomen.org/es/digiteca/publicaciones/2020/09/efecto-gratuidad-carreras-tecnicas-formacion
  11. Organización de las Naciones Unidas - ONU. (s.f.). Objetivo 5: Lograr la igualdad entre los géneros y empoderar a todas las mujeres y las niñas. Obtenido de Objetivos del Desarrollo Sostenible: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/gender-equality/
  12. Otero, B., & Salamí, E. (10 de Junio de 2009). La presencia de la mujer en las carreras tecnológicas. Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI) - JENUI 2009, 295-302. Obtenido de https://upcommons.upc.edu/handle/2099/7892
  13. Poder Ejecutivo Nacional. (2014). Plan Nacional de Desarrollo - Paraguay 2030.