Vol. 5 No. 1 (2021)
Artículos de Revisión

COVID-19: Challenges of the Regional University Infrastructure in Chile

Marco Muñoz del Campo
Universidad de Playa Ancha. Valparaíso, Chile
Bio

Published 2021-06-30

Keywords

  • COVID-19,
  • Educational Infrastructure,
  • Higher Education,
  • Architecture,
  • Health
  • COVID-19,
  • Infraestructura Educativa,
  • Educación Superior,
  • Arquitectura,
  • Salud

How to Cite

Muñoz del Campo, M. . (2021). COVID-19: Challenges of the Regional University Infrastructure in Chile. Revista De Investigación Científica Y Tecnológica, 5(1), 54–68. https://doi.org/10.36003/Rev.investig.cient.tecnol.V5N1(2021)5

Abstract

This article presents the main challenges faced by higher education institutions gathered in the Regional University Group of Chile, by virtue of the impacts that the health emergency caused by the 2019 New Coronavirus implies, in terms of institutional infrastructure. Contents that arise as a product of the work of twenty-eight specialists, gathered for the purpose of recommending courses of action to the plenary session of rectors of twenty-two houses of study, in order to respond to a new way of thinking, designing, operating and inhabiting university spaces. Courses of action that, by way of conclusion, are consigned in this manuscript with the purpose of highlighting the importance of architecture in people's health and its impact on the life expectancy of the population.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. AUR. (10 de junio de 2020). https://www.auregionales.cl/. Recuperado el abril de 22 de 2021, de https://www.auregionales.cl/2020/06/10/universidades-regionales-y-covid-19-video-presenta-acciones-realizadas-en-ayuda-de-sus-localidades/
  2. AUR. (19 de enero de 2021). https://www.auregionales.cl/. Recuperado el 22 de abril de 2021, de https://www.auregionales.cl/2021/01/19/universidades-regionales-analizan-desafios-y-experiencias-de-chile-y-espana-para-el-retorno-presencial-a-las-aulas-en-arquitectura-y-diseno/
  3. CEPAL. (03 de abril de 2020). https://www.cepal.org/. Recuperado el 22 de abril de 2021, de https://www.cepal.org/es/publicaciones/45337-america-latina-caribe-la-pandemia-covid-19-efectos-economicos-sociales
  4. CEPAL UNESCO. (24 de agosto de 2020). https://www.cepal.org/. Recuperado el 22 de abril de 2021, de https://www.cepal.org/es/comunicados/la-cepal-la-unesco-publican-documento-que-analiza-desafios-la-educacion-que-ha-traido-la
  5. Comisión Arquitectura, Desarrollo Urbano e Infraestructura Institucional AUR. (2020). Covid-19 : Desafíos de la Infraestructura Regional Universitaria. Valparaíso: Sin información Editorial.
  6. Del Campo, M. M. (2017). Habilitación Tecnológica de Recintos de Docencia, Fondo de Fortalecimiento Institucional 2012-2016 . Universidad de PLaya Ancha, Dirección General de Infraestructura. Valparaíso: Sin información editorial.
  7. Horton, R. (26 de septiembre de 2020). Fuera de línea: COVID-19 no es una pandemia. The Lancet, 396(10255), 876.
  8. MINVU-Ministerio de Vivienda y Urbanismo. (1992). https://www.minvu.gob.cl/. Recuperado el 15 de mayo de 2021, de https://www.minvu.gob.cl/elementos-tecnicos/decretos/d-s-n47-1992-ordenanza-general-de-urbanismo-y-construccione/
  9. Paredes, P. (2020). El reto de los procesos (laborales) orales ante las medidas sanitarias de distanciamiento social: Hacia una justicia en línea. Obtenido de https://www. paulparedes. pe/files/procesos-laborales-pandemia. pdf.
  10. Perez-Rojas, A. (10 de mayo de 2020). https://www.urbeconomica.com.mx/. Recuperado el 01 de mayo de 2021, de https://www.urbeconomica.com.mx/columnistas/25748-sabersinfin-sera-historico-todo-lo-que-hagamos-o-dejemos-de-hacer-durante-el-covid-19
  11. Pulido, S. (19 de enero de 2018). https://gacetamedica.com/. Recuperado el 22 de abril de 2021, de https://gacetamedica.com/investigacion/la-gripe-espanola-la-pandemia-de-1918-que-no-comenzo-en-espana-fy1357456/
  12. Redacción Médica. (17 de octubre de 2020). https://www.redaccionmedica.com. Recuperado el 22 de abril de 2021, de https://www.redaccionmedica.com/secciones/sanidad-hoy/sindemia-coronavirus-pandemia-significado--8888
  13. Rosales-García, S., Gómez-López, V. M., Durán-Rodriguez, S., Saldaña-Cedillo, M., & Salinas-Fregoso, S. (oct./dic. de 2008). Modalidad híbrida y presencial. Comparación de dos modalidades educativas. Revista de la educación superior, 37(148), 25.
  14. Sanhueza, P. (16 de septiembre de 2020). https://www.auregionales.cl/. Recuperado el 22 de abril de 2021, de https://www.auregionales.cl/2020/09/16/rector-sanhueza-pide-que-se-revise-proceso-de-calculo-de-aranceles/
  15. Ventura, D. (10 de mayo de 2020). https://www.bbc.com/. Recuperado el 22 de abril de 2021, de https://www.bbc.com/mundo/noticias-52314537